Dla kogo?

Mówi się, że ciekawość to pierwszy stopień do piekła, ale tak naprawdę to największa dziennikarska cnota. Uważa się też, że pomysłowość i kreatywność to dziś najważniejsze cechy na rynku pracy. Jeśli którąś z nich znajdujesz w sobie i chcesz ją rozwinąć, mamy dla Ciebie doskonały pomysł na to, jak to zrobić i nie zmarnować swojego talentu! Studiuj z nami na kierunku DZIENNIKARSTWO i KOMUNIKACJA SPOŁECZNA i zdobądź pierwsze szlify jako przyszły pracownik mediów, działów reklamy, promocji w urzędzie, małym przedsiębiorstwie albo w wielkim biznesie!

Dzięki temu kierunkowi:

  • poznasz zasady funkcjonowania współczesnych mediów i zrozumiesz reguły funkcjonowania redakcji dziennikarskich
  • dowiesz się czym jest etyka dziennikarska oraz jakie niebezpieczeństwa czyhają na ludzi „czwartej władzy”
  • poznasz meandry komunikacji międzyludzkiej
  • dowiesz się jak sprawnie przygotować reklamę czy kampanię promocyjną

Weź sprawy w swoje ręce i rozpocznij studia na kierunku DZIENNIKARSTWO i KOMUNIKACJA SPOŁECZNA. Sam zdecyduj, w czym chcesz się specjalizować:

  • dziennikarstwo
  • dziennikarstwo sportowe i zarządzanie w sporcie
  • marketing online
  • nowe media
  • reklama i promocja
  • zarządzanie komunikacją w biznesie

 OFICJALNI PARTNERZY SPECJALNOŚCI MARKETING ONLINE

 Agencje marketingowe i public relations:

logo plodni com1wizerunkowo1 2

Serwisy e-commerce:

Allegro2

Partnerzy poszczególnych przedmiotów i praktyk:

Crafton2  Sight2

Wybierz DZIENNIKARSTWO i KOMUNIKACJĘ SPOŁECZNĄ i dołącz do nas! Zostań członkiem społeczności akademickiej jednego z najlepszych Uniwersytetów w Polsce o blisko stuletniej historii. Dziś liczy się nie tylko wyższe wykształcenie, ale także to, gdzie uzyskałeś dyplom. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu to renomowana uczelnia, która łączy w sobie akademicką tradycję z nowoczesnymi metodami nauczania. Stawiamy na innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, które w połączeniu z wiedzą ekspercką wykładowców, nowoczesnymi salami wykładowymi, własnymi studiami – telewizyjnym i radiowym oraz bogato wyposażonymi pracowniami komputerowymi pozwolą Ci ukończyć kierunek studiów umożliwiający zatrudnienie w branży medialnej, reklamowej oraz biznesie .

altLena Bretes-Dorożała 
Dyrektor TVP Poznań

Absolwenci Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WNPiD UAM są od razu przygotowani do pracy. Zawdzięczają to świetnie wyposażonym pracowniom telewizyjnym i radiowym. Uniwersytet zadbał o komputery do montażu i kamery do nauki filmowania, profesjonalne studia telewizyjne i radiowe. Co więcej, zawodu dziennikarza studenci uczą się tu głównie od praktyków. Plan studiów pomaga także w rozwinięciu wiedzy ogólnej, potrzebnej później dziennikarzowi w pracy codziennej, jak np. zagadnień z prawa prasowego i prawa autorskiego, wiedzy ze stosunków międzynarodowych, znajomości postrzegania polityki w Polsce, wiedzy z historii mediów itd. Wydział przygotowuje więc nie tylko do praktykowania zawodu dziennikarza, ale też do pracy w mediach w charakterze specjalistów od reklamy, PR, marketingu i promocji.

WNPiD daje studentowi moc możliwości. Ważnym jest, by ten umiał to wykorzystać. Zawsze powtarzam, studia to nie tylko czas na zabawę. Studia to także czas na znalezienie sobie pracy, najlepiej w formie praktyk. Po studiach może być za późno, Wasi koledzy mogą Was wyprzedzić!


Dlaczego warto?

Studia I i II stopnia

Kierunek DZIENNIKARSTWO i KOMUNIKACJA SPOŁECZNA prowadzony jest na studiach I i II stopnia (3-letnich licencjackich i 2-letnich magisterskich) w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym w Poznaniu oraz Pile (tylko studia I stopnia). Oferujemy 6 specjalności . Każda z nich koncentruje się na innym elemencie systemu komunikacji społecznej. Wybierając jedną z nich, sam sprofilujesz swoją drogę edukacji kierując się zainteresowaniami, predyspozycjami oraz planami zawodowymi.

Kadra

Zajęcia prowadzone są zarówno przez grono wybitnych teoretyków z dziedziny komunikacji, jak również praktyków pracujących w agencjach reklamowych, firmach marketingowych, redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych oraz mediach społecznościowych. Wykorzystując swoje doświadczenia zawodowe na zajęciach pokazują oni praktyczny wymiar wiedzy zdobytej w trakcie kształcenia.

Studiuj za granicą

Chcesz studiować w Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Węgrzech, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech? To nic trudnego. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa jest jednym z liderów współpracy w ramach programu ERASMUS!, który umożliwia odbycie części studenckiej przygody za granicą. Każdego roku około 130 studentów Wydziału spędza semestr lub dwa semestry na jednym z 50 zaprzyjaźnionych uniwersytetów w krajach partnerskich.

Program ERASMUS oferuje również możliwość odbycia stażu w instytucjach nieakademickich w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Staże trwają od 3 do 6 miesięcy. Kancelarie prawne, instytucje międzynarodowe, urzędy państwowe i samorządowe oraz polskie placówki dyplomatyczne – zdecyduj sam, gdzie pojedziesz i czego chcesz się nauczyć!

Dodatkowe możliwości

Swoje pasje studenci mogą rozwijać współtworząc koła naukowe:

  • Komunikacji Marketingowej
  • Politologów i Dziennikarzy

Zainteresowania naukowe można też rozwijać na łamach czasopisma naukowego studentów i doktorantów "Refleksje".

Na Wydziale funkcjonują również media studenckie:

Dzięki współpracy Wydziału z instytucjami publicznymi i prywatnymi firmami będziesz miał możliwość odbycia praktyk studenckich w miejscu, które może się stać Twoim przyszłym miejscem pracy.

Coś więcej

Studia to nie tylko nauka i spędzanie czasu w bibliotece. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa jest też częstym gospodarzem spotkań z politykami, dziennikarzami, publicystami czy celebrytami. Prowadzone są debaty oxfordzkie oraz spotykają się kluby dyskusyjne. Odbywają się tu imprezy integracyjne organizowane przez samorząd studencki oraz powstają unikatowe w skali kraju inicjatywy, jak chociażby zespół muzyczny składający się z pracowników i studentów Wydziału. Jednym słowem dzieje się bardzo dużo a pomysły te realizowane są w młodym i przyjaznym zespole. Dołącz do nas już dziś!
 

altStanisław Piguła
Dyrektor Generalny i Redaktor Naczelny Wydawnictwa „Przegląd Koniński”

Absolwent kierunku nauki polityczne z 1981 r.

Poszedłem na studia po wiedzę, ale jeszcze bardziej nauczyć się ją zdobywać. Chciałem przekonać się, czy dziennikarz to ten zawód, który zamierzam wykonywać.

Planowałem uczyć się od wykładowców, ale także od rówieśników. Uczelnia umożliwiła mi te cele osiągnąć. Niektórzy moi koledzy zostali, podobnie jak ja, dziennikarzami. Inni profesorami i szkolą kolejnych żurnalistów. Myślę, że robią to dobrze, bo absolwentów uczelni zatrudniam u siebie, w redakcji. Nadal na mojej uczelni studenci poznają zawodowe abecadło. Składać wyrazy muszą już jednak nauczyć się sami. Pracując na co dzień w redakcjach. Być wrażliwym na los innych ludzi – to trzeba mieć w sobie. Ale uczelnia potrafi uaktywnić tę strunę. Gdy moje młodsze koleżanki i koledzy w WNPiD, po skończeniu studiów, przychodzą ze mną pracować, wiem, że są to bratnie dusze.

Specjalności

W ramach studiów na kierunku DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA wybierz jedną z 6 oferowanych specjalności:


mt_ignore
Wybierając tą specjalność poznasz tajniki dziennikarstwa. Staniesz przed kamerą lub weźmiesz ją do ręki i zrealizujesz własny wywiad lub materiał reporterski . Będziesz miał też okazję poprowadzić swój własny program radiowy. Rozwiniesz swój warsztat pisarski oraz poznasz zasady funkcjonowania współczesnego dziennikarstwa. Dowiesz się również jak powstaje NEWS, ale także jak wygląda praca w redakcji. Pozwoli Ci to po zakończeniu studiów wejść bez obaw w świat dziennikarstwa.

mt_ignoreNOWOŚĆ!  Kliknij, by dowiedzieć się więcej!

Dziennikarstwo sportowe to możliwość pogłębienia swoich zainteresowań. To nie studiowanie – to hobby w czystej postaci. Jeśli Twoją pasją jest sport, jeśli uwielbiasz oglądać relacje z imprez sportowych, jeśli chciałbyś w przyszłości komentować zawody sportowe, jeśli chcesz pogłębiać wiedzę nt. sportu - to ta specjalność jest dla Ciebie. Podczas 2 lat studiowania spotkasz się z najwybitniejszymi polskimi dziennikarzami sportowymi. Będziesz uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez znanych komentatorów i sprawozdawców sportowych. Specjalistyczne zajęcia ze sportowego marketingu, managementu, public relations przeprowadzą dla Ciebie menadżerowie pracujący dla największych polskich klubów sportowych. Nauczysz się obsługiwać konferencje prasowe i eventy sportowe. Weźmiesz udział w profesjonalnych warsztatach współorganizowanych przez Canal+.

mt_ignoreNOWOŚĆ! Kliknij, by dowiedzieć się więcej!

Analizując oferty agencji pracy w Polsce, w ostatnim czasie na plan pierwszy wysuwa się zapotrzebowanie na specjalistów od marketingu w obszarze Internetu. W największych miastach dynamicznie rozwijają się agencje interaktywne, PR i zajmujące się szeroko rozumianą komunikacją marketingową. Odpowiadając na zapotrzebowania tego sektora, zdecydowaliśmy się, we współpracy z liczącymi się na polskim rynku firmami działającymi w obszarze Internetu, na uruchomienie specjalności dla tych, których fascynuje tworzenie własnych projektów z wykorzystaniem takich narzędzi jak: social media, kampanie wirusowe czy optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych (SEO).

OFICJALNI PARTNERZY SPECJALNOŚCI MARKETING ONLINE

Agencje marketingowe i public relations:

logo plodni com1wizerunkowo1 2

Serwisy e-commerce:

Allegro2

Partnerzy poszczególnych przedmiotów i praktyk:

Crafton2  Sight2

 mt_ignore


Technologie wykorzystywane w komunikowaniu społecznym rozwijają się w dużym tempie. Wybierając specjalność nowe media, zrozumiesz ich specyfikę i nauczysz się sprawnie je wykorzystywać w życiu prywatnym i pracy zawodowej. Zajęcia z rysunku, grafiki, animacji, dźwięku, obrazu, filmu, programowania, czy montażu pozwolą Ci zdobyć praktyczne umiejętności poruszania się w środowisku produkcyjnym mediów. Realizując projekty na zajęciach zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które pozwolą Ci znaleźć zatrudnienie w mediach integrujących Internet i prasę, telewizję i radio, a także mediach społecznościowych.

mt_ignore
Skuteczna reklama i promocja wymaga zarówno szerokiej wiedzy, jak i wielu umiejętności. Wybierając tą specjalność zdobędziesz jedno i drugie. Tutaj poznasz tajniki reklamy, zarówno prasowej, radiowej, telewizyjnej jak i internetowej. Dowiesz się także jak konstruować tekst reklamowy oraz jak profesjonalnie przygotować i przeprowadzić kampanię reklamową. Dzięki zajęciom z grafiki i fotografii reklamowej, będziesz w stanie przygotować materiały promocyjne i reklamowe. Zdobędziesz praktyczne umiejętności z zakresu budowania marki danego produktu, które są poszukiwane przez Twojego potencjalnego pracodawcę.

mt_ignore
Każdego roku wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie komunikacji w biznesie. Poszukiwane są osoby potrafiące skutecznie przetwarzać informacje i dbać o prawidłowy ich przepływ. Tutaj poznasz mechanizmy zarządzania komunikacją. Na zajęciach prowadzonych przez wybitnych specjalistów z tej branży zrozumiesz na czym polega komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie oraz zarządzanie informacją w sytuacji kryzysowej. Po zakończeniu studiów umiejętność korzystania z nowoczesnych technik i środków komunikacji, będzie Twoim wielkim atutem, o którym warto wspomnieć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Szczegółowe informacje na temat zajęć na DZIENNIKARSTWIE I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ i poszczególnych specjalnościach znajdziesz w  PROGRAMIE STUDIÓW I STOPNIA oraz PROGRAMIE STUDIÓW II STOPNIA.


Informacje na temat efektów kształcenia na kierunku DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA znajdziesz tutaj:  EFEKTY - STUDIA I STOPNIA oraz EFEKTY - STUDIA II STOPNIA.

altŁukasz Czapliński

Student II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Uwielbiam pomagać i działać charytatywnie. Jestem PR-owcem i rzecznikiem projektu SZLACHETNA PACZKA w województwie wielkopolskim. Jedną z moich pasji jest public relations i marketing społeczny. Cieszę się, że na studiach, na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, kształcę się m.in. pod takim właśnie kątem. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa daje mi możliwość zdobywania cennego doświadczenia i realizowania swoich pasji – nie tylko tych związanych z  public relations, lecz także z marketingiem muzycznym. Dzięki możliwościom, które proponuje Wydział miałem okazję również pełnić funkcję redaktora naczelnego pisma studenckiego „Fenestra”, a aktualnie –  przewodniczącego Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Marketingowej "KoMar".

Kariera

Perspektywy zatrudnienia:

  • stacje telewizyjne
  • stacje radiowe
  • czasopisma
  • gazety
  • media społecznościowe
  • portale internetowe
  • agencje PR, interaktywne
  • firmy marketingowe
  • ośrodki badań społecznych i rynku
  • biznes
  • działy promocji
  • działy reklamy
  • działy marketingowe
  • biura rzeczników prasowych
  • własna firma medialna lub świadcząca usługi w zakresie promocji i reklamy
altWitold Machura
Właściciel Wydawnictwa Naukowego SCRIPTORIUM 

Absolwent kierunku nauki polityczne z 1987 r.

Wiele niezapomnianych chwil i wspomnień wiąże się dla mnie z okresem studiów w ówczesnym INPiD UAM. Okres studiów dawał możliwość spotkań z wieloma znaczącymi dla mnie po dziś dzień ludźmi. Byli to nie tylko wykładowcy, ale i studenci wielu innych - poza moim macierzystym - kierunków na UAM. Wielu z nich jest dziś „osobami publicznymi”. Co istotne, osoby te po dziś dzień zachowały te same cechy, z jakimi kojarzę je z tamtego okresu (co uważam za najcenniejszy rys ich osobowości).

Dla wielu z nas, wiadomości zdobywane na studiach w latach 80. XX w. kompletnie nie przystawały do otaczającej rzeczywistości. Sądzę, że ogromną zasługą (przytłaczającej większości) naszych wykładowców było i jest to, że pozwalali nam odczuwać w tych trudnych czasach spory margines swobody - także swobody wypowiedzi.

Dla wszystkich studentów mojego pokroju – uczących się dla poszerzania interesującego dla mnie samego zakresu wiedzy – była to świetna szkoła, dobrze przygotowująca do dalszego życia w burzliwym okresie schyłku poprzedniego ustroju. W tak trudnym czasie koleżanki i koledzy z mojego roku potrafili stworzyć zgrany i świetnie uzupełniający się (w wielu sferach) zespół ludzi. Ludzi, na których można było polegać. Jako kwestię przyzwoitości wręcz traktuję podziękowanie, należne wykładowcom i „towarzyszom niedoli” z mojego roku. Dla mnie niezaprzeczalnym jest fakt, że także dzięki Wam mogę dziś realizować się w swoim zawodzie, który był także od zawsze moją pasją. Sądzę, że upowszechniając przez lata tę moją opinię o uczelni, jej wykładowcach i studenckim gronie, choć w pewnej mierze mogłem się Wam za to odpłacić...


Możliwości

Oto Twoje możliwości:

Stopień
Tryb Specjalności
POZNAŃ
I stopień
(licencjackie)
Stacjonarne Dziennikarstwo
Reklama i promocja
Marketing online
Niestacjonarne Dziennikarstwo
Reklama i promocja
II stopień
(magisterskie)
Stacjonarne Dziennikarstwo
Nowe Media
Reklama i promocja
Zarządzanie komunikacją w biznesie
Dziennikarstwo sportowe i zarządzanie w sporcie
Niestacjonarne Dziennikarstwo
Reklama i promocja
Zarządzanie komunikacją w biznesie
Dziennikarstwo sportowe i zarządzanie w sporcie
PIŁA
I stopień
(licencjackie)
Stacjonarne Dziennikarstwo
Reklama i promocja
Niestacjonarne Dziennikarstwo
Reklama i promocja

 

UWAGA! Zajęcia na studiach niestacjonarnych odbywają się w soboty i niedziele średnio co dwa tygodnie.
 
Opłata za rok nauki na studiach niestacjonarnych: 3800 zł
 
Jest ona płatana w:
dwóch równych ratach (pierwsza w terminie do 15 października 2014 r., a druga do 15 marca 2015 r.), lub
ośmiu równych ratach. Pierwsza płatna do 15 października 2014 r., a następne raty płatne do 15 dnia każdego miesiąca aż do maja 2015 r.
Wszystkie informacje na temat opłat za studia można znaleźć tutaj.
 
altBartłomiej Jędrzejak
Dziennikarz, prezenter w telewizji TVN



Studia na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w mojej pamięci mają dwa oblicza. Z jednej strony był to czas niesamowitej beztroski, wspaniałych przyjaźni, studenckich imprez, nocnych powrotów do domu, pierwszych miłości; czas, który uczył samodzielności, stanowił pierwszy ważny krok w dorosłość. Sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Z drugiej strony nie było lekko... wykłady, ćwiczenia, zaleczenia. Oczywiście nieprzespane noce, nerwy przed egzaminami, o których na wydziale krążyły opowieści niczym z dreszczowca Alfreda Hitchcocka… To były czasy!!! Teraz wspominam to z tęsknotą i uśmiechem…

Patrząc z perspektywy czasu, studia zaszczepiły we mnie dużą ciekawość świata i umiejętność poruszania się na wielu płaszczyznach: od polityki polskiej przez światową. Bardzo pomogło mi to w pierwszych 10 latach aktywności zawodowej, kiedy pracowałem jako dziennikarz w Telewizji Polskiej. Warsztat i wiedza, które zdobyłem na studiach pomogły mi w pracy w poznańskim Teleskopie, potem Wiadomościach, Panoramie i Teleekspresie. Trafiłem na ważne wydarzenia, m.in. reformę administracyjną kraju oraz wejście Polski do UE. Do dziś pamiętam np. kilka dni spędzonych w redakcji i relacje z ataku na WTC. Wtedy nie myśli się o studiach, ale to one pozwoliły szybko i sprawnie poruszać się w tematach. Teraz jestem w TVN i tu też przydaje się to, czego nauczyłem się na studniach.

Rekrutacja

Stopień
Tryb Warunki przyjęcia na studia
POZNAŃ
I stopień
(licencjackie)
Stacjonarne Zasady naboru określa załącznik
Niestacjonarne Złożenie wymaganych dokumentów do wyczerpania limitu miejsc
II stopień
(magisterskie)
Stacjonarne Ranking ocen na dyplomach ukończenia studiów pierwszego stopnia
Niestacjonarne Złożenie wymaganych dokumentów do wyczerpania limitu miejsc
PIŁA
I stopień
(licencjackie)
Stacjonarne Złożenie wymaganych dokumentów do wyczerpania limitu miejsc
Niestacjonarne Złożenie wymaganych dokumentów do wyczerpania limitu miejsc

 

UWAGA! Kandydatów na studia niestacjonarne prosimy o składanie wymaganych dokumentów bezpośrednio po zarejestrowaniu się w systemie Internetowej Rekrutacji (IR).

Dodatkowe warunki przyjęcia na I rok stacjonarnych i niestacjonarnych studiów drugiego stopnia

O przyjęcie mogą się ubiegać absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna lub kierunku pokrewnym. Absolwenci innych kierunków niż dziennikarstwo i komunikacja społeczna w okresie do końca studiów zobowiązani są zdać egzaminy z następujących modułów kształcenia (przedmiotów), jeżeli nie zaliczyli ich w trakcie dotychczasowych studiów: Wstęp do nauki o komunikowaniu; Gatunki dziennikarskie; Prawo mediów. Wykaz przedmiotów oraz tryb ich zaliczenia określi prodziekan WNPiD na podstawie analizy suplementu dokumentującego przebieg dotychczasowych studiów.

Dokumenty należy składać:

sekretariat: pokój nr 34, parter
mgr Krystyna Tyczewska
tel. 61-829-65-17, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
poniedziałek - piątek: 9 - 14.30
 

altJakub Miłowski

student II roku kierunku politologia i I roku kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Dlaczego studiuję politologię oraz dziennikarstwo i komunikację społeczną? Świadomie wybrałem te kierunki, ponieważ szeroko rozumiana polityka od zawsze mnie interesowała. Studia tutaj to świetna okazja do poznania mechanizmów jej funkcjonowania. Na płaszczyźnie nauk politycznych ścierają się: ekonomia, filozofa, historia, socjologia i wiele innych dziedzin – mnogość przedmiotów, realizowanych w czasie studiów dostarcza wiedzy o każdej z nich. Studenci mają do wyboru specjalizacje, dzięki którym sami mogą wybrać kierunek swojej przyszłej kariery – pozyskując szczegółową wiedzę dotyczącą administracji samorządowej, administracji europejskiej czy marketingu politycznego. Dodatkowo każdy student może poszerzać swoją wiedzę i wykazać się kreatywnością w jednym z kół naukowych funkcjonujących na naszym wydziale. Atutem uczelni jest nowoczesna baza i przyjazna atmosfera. Osobiście poleciłbym studiowanie politologii na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa wszystkim tym, którym nie jest obojętna otaczająca nas rzeczywistość. Zdaniem Arystotelesa człowiek jest zwierzęciem politycznym – warto zatem  to zwierzę oswoić!

Nowe Specjalności

dziennikarstwo sportowe
matketing online

 
wyklady otwarte

Wideo