Odwiedzamy Ukrainę

Przez kilka dni mieliśmy szansę być gośćmi Czarnomorskiego Uniwersytetu im. Piotra Mohyły w Mikołajewie. Nasi gospodarze zadbali o to, byśmy przez ten czas mogli dobrze poznać ukraińskie zwyczaje i kulturę.

Swój pobyt zaczęliśmy od zwiedzenia i poznania historii Mikołajewa. Miasto rozsławił podczas drugiej wojny światowej desant żołnierzy Floty Czarnomorskiej. Sześćdziesięciu ośmiu „desantników” dokonało heroicznej obrony portu przed wojskami hitlerowskimi. Gdy już zdobyliśmy niezbędną wiedzę, nadszedł czas na konferencję naukową, podczas której wygłosiliśmy swoje referaty ukraińskim studentom. Rektor ukraińskiej uczelni zadbał żebyśmy po intelektualnym wysiłku wypoczęli na malowniczej plaży w Koblewie. Miasteczko słynie z produkcji win, które pije się w całym kraju. Weekend nam upłynął na integracji z ukraińskimi studentami i zbieraniu sił na dalszy etap naszej wycieczki. W dobrych nastrojach wyruszyliśmy w stronę Jużnoukraińska. W okolicach tego miasta znajduje się jedna z pięciu ukraińskich elektrowni atomowych. Mogliśmy przez kilka chwil poczuć się jak załoga obsługująca reaktor.

Bezsprzecznie jedną z najlepszych atrakcji podczas naszego wyjazdu była wizyta w Odessie. Przepiękne centrum miasta, które wyglądało jakby zatrzymało się w latach dwudziestych. Niestety nie udało nam się zwiedzić znanego na całym świecie Teatru Opery i Baletu. Mimo to bardzo miło będziemy wspominać chwile spędzone w tym mieście. Po powrocie do Mikołajewa z ogromnym smutkiem zauważyliśmy, że nasz pobyt na Ukrainie dobiega końca. Dzięki uprzejmości lokalnych władz, udało nam się jeszcze zwiedzić urząd miasta.

Pomimo trzydziestu czterech godzin podróży tylko w jedną stronę, każdy z nas stwierdził, że warto było odwiedzić Ukrainę. Dzięki wielu osobom, które poświęciły swój czas, a także sfinansowały naszą wizytę, poznaliśmy z bliska kulturę i historię tak niesamowitego kraju. Mamy nadzieję, że nowe znajomości zawarte z ukraińskimi przyjaciółmi pozostaną na długo.