Prof. UAM dr hab.Tomasz Brańka
Biogram
Politolog, profesor w Zakładzie Pozaeuropejskich Studiów Politycznych WNPiD.
W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związana z kategorią autonomii terytorialnej we współczesnych świecie, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Arktyki oraz nordyckich terytoriów autonomicznych w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Naukowo zajmuje się także kategorią niesuwerennych uczestników stosunków międzynarodowych, regionalizmem oraz zrównoważonym rozwojem.
Realizował staże m.in. w USA, Azerbejdżanie, Jordanii, Islandii, Czechach, Federacji Rosyjskiej, Hiszpanii, Finlandii, Grenlandii, Turcji, Tajwanie. Uczestniczył w ponad 30 projektach badawczych.
Koordynator Instytucjonalny Programu Erasmus+ na UAM. Współpracownik i wykładowca programu Uniwersytetu Bałtyckiego (The Baltic University Programme). Absolwent studiów podyplomowych Zarządzania Projektami na SGH.
Publikacje
WYBRANE PUBLIKACJE:
- Branka T., Donaj L. Janczak J., Border Processes in Contemporary Baltic–Black Sea Region: Between (Re)Bordering and Debordering (2020), Baltic-Black Sea Regionalisms. Patchworks and Networks at Europe's Eastern Margins, ed. O. Bogdanova, A. Makarychev, Springer.
- Brańka T., 2019, Reconfiguring the State – Territorial Autonomy and the Right to Secession, [in:] Old borders – new challenges, new borders – old challenges. De-bordering and re-bordering in contemporary Europe, ed. Jańczak J., Logos Verlag, Berlin, ISBN: 978-3-8325-4875-9, s. 95-112.
- Getting Europe back to work. Crisis (re)production and crisis overcoming in Europe, 2019, eds. Brańka T., Skrzypczyńska J., Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznan, ISBN 978-83-65817-63-1.
- Brańka T., 2019, Aland Islands as a peripheral region example of economic development in innovative Europe, [in:] Getting Europe back to work. Crisis (re)production and crisis overcoming in Europe, eds. Brańka T., Skrzypczyńska J., Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznan, s. 125-140.
- Brańka T., 2018, Polarny Jedwabny Szlak – chińska wizja Arktyki, [w:] Stosunki międzynarodowe w procesie zmian. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi Zdzisławowi W. Puśleckiemu, red. Stelmach A., Szymczyński T.R., Walkowski M., Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznan, s. 111-121.
- Brańka T., 2018, Treść i zakres pojęcia autonomia: wyzwania definicyjne, „Acta Politica Polonica”, nr 45, DOI: 10.18276/ap.2018.45-01, s. 5-17.
- Brańka T., 2018, Greenland – from Autonomy to (In)Dependence, “Przegląd Strategiczny” nr 11, DOI: 10.14746/ps.2018.1.8, s. 107-128.
- Brańka T. 2018, Uchodźca środowiskowy, [w:] Encyklopedia globalnego zarządzania ekologicznego i energetycznego, red. Rewizorski M., Bieniek K., Poznań, ISBN 978-83-64541-34-6, s. 130-141.
- Brańka T., 2017, Demilitarization and neutralization – the case of the Åland Islands, “Przegląd Politologiczny”, nr 4, DOI: 10.14746/pp.2017.22.4.15, s. 203-217.
- Brańka T., 2017, Sytuacja prawnomiędzynarodowa Wysp Alandzkich w Unii Europejskiej, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 3, DOI 10.14746/ssp.2017.3.1, s. 5-23.
- Boundaries Revisited. A Conceptual Turn in European Border Practices, 2015, eds. Brańka T., Jańczak J., Logos Verlag, Berlin, ISBN 978-3-8325-3867-5, ISSN 1610-4277, ss. 170.
- Brańka T. 2016, MOOCs: with universities or instead of them?, [w:] Double reunification through the European Union’s Education Policy (2016), ed. by Przybylska Maszner B., Musiał-Karg M., Brańka T., Poznań, ISBN 978-83-62907-72-4, s. 65-76.
- Double reunification through the European Union’s Education Policy, 2016, ed. by Przybylska Maszner B., Musiał-Karg M., Brańka T., Poznań, ss. 121, ISBN 978-83-62907-72-4.
- Brańka T., 2016, Massive Open Online Courses as a public relations tool, [in:] Information Age. Media in the Modern World – Petersburg readings, ISSN 2306-417X, s. 206-209.
- Brańka T., 2015, Scotland: between frontiers and boundaries. Second level boundary, [in:] Boundaries Revisited. Conceptual Turn in European Border Practices, eds. Branka T., Janczak J., Logos Verlag, Berlin, s. 95-112.
- Bernaciak A., Brańka T., 2015. Gra jako narzędzie dydaktyczne w kształceniu na poziomie akademickim. „Park Manager Game”, „Studia Oeconomica Posnaniensia” vol. 3, no. 5, s. 159-174.
- Regional Development and the Baltic Sea Region, 2014, eds. Brańka T., Bernaciak A., The Baltic University Programme, Uppsala University, ss. 168.
- Brańka T., 2014, Supporters and Opponents of Autonomous Solutions, [in:] Branka T., Bernaciak A., 2014, Regional Development and the Baltic Sea Region, The Baltic University Programme, Uppsala University, s. 95-105.
- Brańka T., 2013, Znaczenie Grenlandii w polityce Danii oraz we współczesnych stosunkach międzynarodowych [w:] Arktyka na początku XXI wieku. Między rywalizacją a współpracą, red. Łuszczuk M., Lublin, s. 467-484.
- Brańka T., 2012, Geopolityczny status Królestwa Danii – mit państwa unitarnego, „Przegląd Politologiczny”, nr 4, s. 17-36.
- Brańka T., 2010, EULEX Kosowo – największa misja cywilna, [w:] Misje cywilne Unii Europejskiej, red. Przybylska-Maszner B., Poznań, ISBN 978-83-60677-87-2, s. 67-80.
- Brańka T., Lorenc M., Osiewicz P., Potyrała A. (2010), Irak – między wojną a pokojem, Toruń. ISBN 978-83-61186-36-6, ss. 151.
- Brańka T., 2010, Koszty i konsekwencje wojny w Iraku, [w:] Brańka T., Lorenc M., Osiewicz P., Potyrała A., Irak – między wojną a pokojem, Toruń, ISBN 978-83-61186-36-6, s. 103-128.
- Brańka T., 2009, Droga Węgier do członkostwa w Unii Europejskiej [w:] Negocjowanie granic: od UE-15 do UE-27. Rozszerzenie wschodnie Unii Europejskiej. Cześć pierwsza - grupa luksemburska (2004) Estonia, Polska, Republika Czeska, Słowenia, Węgry, Cypr w UE (tom IV), red. Szymczynski T.R., Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań, ISBN 978-83-60677-63-6, s. 123-157.
- Brańka T., 2009, Tornio-Haparanda: A Unique Result of Neighboring Towns, [in:] Jańczak J. (ed.), Conflict and Cooperation in Divided Cities, Berlin: Logos Verlag, s. 191-204.
- Brańka T., 2008, Overseas Countries and Territories’ Status in the European Community [in:] Beyond Borders: External Relations of the European Union, ed. Jańczak J., Wydawnictwo WNPiD UAM, Poznań, s. 79-91.
- Brańka T., 2007, Status terytorium zamorskiego Wspólnot Europejskich na przykładzie Grenlandii, „Rocznik Integracji Europejskiej”, nr 1, s. 251-266.
- Brańka T., 2007, Anti-terrorism War and the Rights of Indigenous Peoples, [in:] The Modern terrorism and its Forms, red. Wojciechowski S., Poznań, s. 67-78.
- Brańka T., 2007, Nunavut – „Nasza Ziemia” Inuitów, „Problemy Humanistyki”, nr 13,
s. 125-140. - Brańka T., 2007, Indigenous Peoples. The Successes and Failures of the First UN International Decade of the World’s Indigenous People, [in:] Contemporary politics through the eyes of young researchers, eds. Brańka T., Musiał M., Osiewicz P., Poznan, s. 7-18.
Nauka
Obszary zainteresowań naukowych:
- autonomia terytorialna
- Arktyka
- terytoria autonomiczne państw nordyckich
kierownictwo/uczestnictwo w projektach badawczych:
- Horizon 2020 - Research and Innovation Framework Programme, EPICUR Research Agenda - Shaping European Society in Transition, 2020-2022;
- Uniwersytet Europejski, konsorcjum EPICUR European Partnership for an Innovative Campus Unifying Regions; 2019-2022;
- INCLUDE: “Inclusive Leadership in Digital Age” (INCLUDE), Erasmus+ Capacity Building in Higher Education, 2019-2021, kierownik projektu;
- SUCTI: Systemic University Change Towards Internationalisation for Academia, SUCTI Academia, Erasmus+ KA203, Strategic Partnership.
- Centrum Doskonałości Jean Monnet: Jean Monnet Centre of Excellence: EU external actions in the contested global order – (In)coherence, (dis)continuity, resilience, nr projektu: 2018-2021; 599622-EPP-1-2018-1-PLEPPJMO-CoE; rola: przygotowanie wniosku projektowego oraz wykonawca projektu.
- DESTIN: Journalism Education for Democracy in Ukraine: Developing Standards, Integrity and Professionalism; Erasmus+Capacity Building in Higher Education; Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA); nr projektu: 2018-1-UK01-KA107-046969; rola: Project Manager, wykonawca grantu.
- Grant UAM i Ministerstwa Edukacji Republiki Chińskiej na Tajwanie nr 9/2017/dnipk/uam. W ramach projektu w latach 2018-2020 wysłanych zostanie na staże naukowe dziewięciu pracowników WNPiD UAM oraz zostanie opracowana ścieżka w języku angielskim Contemporary Taiwan: Political, Economic and Social Aspects; rola: wykonawca projektu.
- Rethinking Regional Studies: The Baltic-Black Sea Connection, Erasmus+ Capacity Building in Higher Education; Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA); nr projektu: 586281-EPP-1-2017-1- EE-EPPKA2-CBHE-JP; 15.10.2017 r. – 14.10.2020 r.; rola: Kierownik grantu ze strony UAM.
- Laboratorium Innowacji Społecznych (LIS), Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 2017-2019; POWR.03.01.00-00-K392/16-00; udział w 2 edycjach projektu w roku akademickim 2016/2017 oraz 2017/2018; rola: wykonawca grantu.
- ZCPK: Zintegrowane centrum podnoszenia kompetencji – program podnoszenia kompetencji dydaktycznych kadry Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju; EFS; 2016, POWR.03.04.00-00-D107/16; rola: wykonawca (wykładowca).
- Projekt Model Science Shop, EFS, POWR.04.01.00-00-IH04/16, Training on Science Shop Carl initiative at University College Cork, Ireland, 01.09.2017-30.09.2019; rola: wykonawca.
- Katedra Jean Monnet: Jean Monnet Chair, EU DYNAMICUS: European Union - Economic Development, Young Europeans and Innovations in Crisis Overcoming and Union's Sustainability; 2016-2019; nr projektu: 565495-EPP-1-2015-1-PL-EPPJMO-CHAIR; rola: przygotowanie wniosku projektowego oraz wykonawca projektu.
- EYEE – Ethics and Young Entrepreneurs in Europe, projekt w ramach Erasmus+ Key Action 2: Strategic partnerships for innovation, nr projektu: 2017-1-IT02-KA201-036519 (2017-2020). Projekt realizowany jest we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Rumunii oraz Polsce; rola: wykładowca.
- “Pomost na rynek pracy”, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju; POKL.04.01.01-00-056/14, 01.02.2015-30.09.2015; Zastępca Kierownika Projektu.
- Wschód. Zachód. Demokracja. Międzynarodowy projekt badawczo-naukowy, Grant sfinansowany przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności; rola: wykonawca grantu.
- Boundaries Revisited. Conceptual Turn in European Border Practices, projekt realizowany w ramach grantu Collegium Polonicum ze środków the European University Viadrina in Frankfurt an der Oder (17 uczestników, reprezentujących
9 uniwersytetów z 8 państw), 01.01.2014-28.02.2015; rola: Koordynator projektu (wraz z prof. Jarosławem Jańczakiem). - UAM – ponadnarodowe i interdyscyplinarne rozwiązania XXI wieku (POKL.04.01.01-00-109/13) 01.05.2015-31.08.2015; rola: wykonawca projektu.
- Development of environmental science study content and study materials (Norway Financial mechanism project LV0044; Activity No. 7 – “Development of the multimedia adaptation of the educational package” – University of Latvia, reg. no. 3341000218 (Norway grants), grudzień 2010, Liepaja (Latvia), University of Latvia; rola: wykonawca.
- SCEE - Founding the Siberian Centre of European Education, Erasmus Mundus, 2011- 2014; nr 2011-2736/001-001-Ema3-Pp, Erasmus Mundus, Action 3 «Promotion of European higher education» program.
- Conflict and Cooperation in Divided Cities, project realizowany w ramach grantu Collegium Polonicum ze środków the European University Viadrina in Frankfurt an der Oder (19 uczestników, reprezentujących 9 uniwersytetów z 7 państw), 01.01.2009-31.12.2009; rola: wykonawca projektu.
- UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu poprzez proinnowacyjne kształcenie w języku angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry, 1.07.2010-31.12.2015; UDA-POKL.04.01.01-00-019/10-00; wykonawca (3-miesięczy staż zagraniczny w Finlandii). Staż realizowany był głównie w Åbo Akademi University (ÅAU, Finlandia), jako jednostce wiodącej.
- UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza poprzez proinnowacyjne kształcenie w jęz. angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry, realizowanego
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 na podstawie umowy nr UDA-POKL.04.01.01-00-019/10-00, Zad. 6. Środowiskowe Studia Doktoranckie w zakresie Nauk o Środowisku Przyrodniczym; rola: wykonawca (wykładowca). - UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza poprzez proinnowacyjne kształcenie w jęz. angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry, realizowanego
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 na podstawie umowy nr UDA - POKL.04.01.01-00-019/10-00; członek kadry opracowującej materiały dydaktyczne oraz przeprowadzającej zajęcia dla SSDNP Zadania 6. - Operacje Unii Europejskiej w obszarze Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony
w latach 2003-2009, projekt realizowany w ramach grantu WNPiD UAM pod kierunkiem dr hab. Beaty Przybylskiej-Maszner, 01.07.2009-31.12.2010; rola: wykonawca projektu. - Erasmus Intensive Programme 2009 – Sozial Europa- Social Europe, 15-27.03.2009, Poznań (projekt realizowany przez Fachhochschule fur Verwaltung und Rechtspflege (Niemcy), Vaxjo Universitat (Szwecja); Hoogeschool – Ghent (Belgia) i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; rola: wykonawca grantu: wykładowca.
- Program badań podstawowych Węzłowe problemy bezpieczeństwa międzynarodowego (Plan C), w Zakładzie Stosunków Międzynarodowych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM; rola: wykonawca.
- The European Integration Process. The double reunification through the EU Education Policies 1948-2012; Jean Monnet Module; nr projektu: 542916-LLP-1-2013-1-PL-AJM-MO; rola: Koordynator Uczelniany Projektu.
- Złożenie zespołowego grantu do NCN, Negocjacje policyjne w Polsce na tle rozwiązań amerykańskich i niemieckich. Analiza porównawcza, nr projektu: 2018/31/B/HS5/01405, rola: główny wykonawca (grant po pozytywnej ocenie formalnej).
Dydaktyka
- International Political Relations
- International Environmental Policy
- Międzynarodowa ochrona środowiska
- Creative Thinking
- Techniki twórczego myślenia
Nagrody
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia w zakresie pracy organizacyjnej (24.08.2020)
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia w zakresie osiągnięć w pracy organizacyjnej (30.09.2019)
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągnięcia w pracy organizacyjnej (27.09.2018 r.);
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągnięcia w pracy organizacyjnej (27.09.2017 r.);
- Rektorska nagroda indywidualna III stopnia za osiągniecia w pracy dydaktycznej (22.09.2017);
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągnięcia w pracy organizacyjnej (30.08.2016);
- Rektorska nagroda indywidualna III stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (19.09.2016);
- Rektorska nagroda indywidualna III stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (22.09.2015);
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (25.09.2015);
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (23.09.2014);
- Rektorska nagroda zespołowa II stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (20.09.2013);
- Rektorska nagroda indywidualna III stopnia za osiągniecia w pracy dydaktycznej (20.09.2013);
- Rektorska nagroda zespołowa II stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej (24.09.2012);
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągniecia w pracy naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej (20.12.2011).
- Rektorska nagroda indywidualna III stopnia za osiągniecia w pracy dydaktycznej (22.09.2011);
- Rektorska nagroda zespołowa II stopnia za osiągniecia w pracy dydaktycznej (22.09.2011);
- Nagroda Dziekana Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM za działalność organizacyjną (01.10.2010).
- Rektorska nagroda zespołowa I stopnia za osiągniecia w pracy dydaktycznej (23.09.2009).