drPiotr Pawlak

Piotr Pawlak
adiunkt

Biogram

Politolog i medioznawca, adiunkt w Zakładzie Bezpieczeństwa i Obronności Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W badaniach koncentruje się na kulturze politycznej, komunikowaniu politycznym oraz na zagadnieniach bezpieczeństwa informacyjnego. Analizuje, w jaki sposób przekaz polityczny – szczególnie w środowisku cyfrowym – wpływa na postawy społeczne, procesy polaryzacji oraz kształtowanie wspólnot symbolicznych.

Istotnym obszarem jego zainteresowań jest automatyzacja działań propagandowych, obejmująca m.in. wykorzystanie botów, zautomatyzowanych sieci kont oraz narzędzi sztucznej inteligencji do kształtowania narracji politycznych i opinii publicznej. Bada te zjawiska w kontekście odporności poznawczej społeczeństwa oraz stabilności systemu politycznego, co sytuuje jego prace w przestrzeni polityki bezpieczeństwa oraz kultury bezpieczeństwa państwa.

W działalności naukowej korzysta z metod jakościowych i ilościowych, w tym analizy danych społecznych (SPSS). Bierze udział w projektach naukowych i inicjatywach edukacji obywatelskiej dotyczących świadomego odbioru przekazu medialnego. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych, Polskiego Towarzystwa Statystycznego oraz Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Publikacje

    Pawlak, P. (2025). Poczucie sprawstwa oraz zaufanie do systemu politycznego obywateli państw obszaru Europy Środkowowschodniej w kontekście orientacji politycznej. Central European Political Studies, Article 1. https://doi.org/10.14746/ssp.2025.1.4

    Pawlak, P. (2024). Russian PSYOP in the Polish information space. History, structure, operation and counteraction. W Wielowymiarowość wyzwań dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego w kontekście wojny hybrydowej (s. 104–118). Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej.

    Pawlak, P. (2024). WYZWANIA DLA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH W KONTEKŚCIE ROSYJSKIEJ DEZINFORMACJI. Gniezno European Studies, Article 26.

    Pawlak, P. (2023). Polish-Ukrainian grain crisis during the war. Political and cultural context. W M. Ciesielski, P. Pawlak, & S. Szykowna (Redaktorzy), Kulturowe konteksty wojny (s. 349–376). Wydawnictwo Rys Tomasz Paluszyński. https://wydawnictworys.com/kulturowe-konteksty-wojny-red-mieszko-ciesielski-piotr-pawlak-sylwia-szykowna.html

    Pawlak, P. (2023). Pandemia, polityka a ochrona środowiska. W: B. Frydryczak (redaktor), Krajobrazy pandemiczne (s. 87–96). Officyna.

    Ciesielski, M., Pawlak, P., & Szykowna, S. (2023). Kulturowe konteksty wojny (s. 382). Wydawnictwo Rys Tomasz Paluszyński. https://doi.org/10.48226/978-83-68006-12-4

    Pawlak, P. (2022). The influence of russian propaganda and disinformation on Poland’s political culture in virtual space. Studia nad Bezpieczeństwem, Article 7. https://doi.org/10.34858/SNB.7.2022

    Pawlak, P. (2021). Political dispute in Poland in the eyes of Facebook slacktivists. Przegląd Politologiczny, Article 1. https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.1.2

    Pawlak, P. (2021). The conciliatory potential of social media in the current political dispute. The case of Facebook. Przegląd Politologiczny, Article 4. https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.4.5

    Pawlak, P. (2019). Etyka prozdrowotna jako determinant krajobrazu miejskiego. W Psychologia w naukach medycznych (s. 263–246). http://www.wydawnictwo.ump.edu.pl/publications.php?p=296

    Pawlak, P. (2019). Humor w kontekście dyskursu politycznego. The Bulletin of Irkutsk State University. Series : History, Article 11. https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMcda2b2af4c5a42eb847be92f46b19423/

    Pawlak, P. (2018). Cyfrowa kultura masowa a kultura polityczna społeczeństwa informacyjnego w perspektywie teorii kultury (, s. 192). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

    Pawlak, P. (2017). Retoryka wojenna w przestrzeni wirtualnej. Analiza treści warstwy komentarzy polskich portali informacyjnych. W R. Sapeńko & P. Pochyły (redaktorzy), Wojna/pokój humanistyka wobec wyzwań współczesności (s. 272–296). Morpho. https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMf9a1480bb2db4afe95dde1aba80b820c/

    Pawlak, P. (2017). Obraz Niemców w kontekście kryzysu migracyjnego. Analiza komentarzy użytkowników wybranych polskich portali informacyjnych. Przegląd Zachodni, Article 2. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9c6accc6-f4a1-4e50-9342-962058d39cd9

    Ciesielski, Mieszko, Frydryczak, Beata, Szewczyk-Haake, Katarzyna, Maciej, Kędzierski, Pawlak, Piotr (2017). Krajobrazy regionu. Studium interdyscyplinarne Ziemi Gnieźnieńskiej. Officyna. ISBN: 978-83-62409-60-0.

    Pawlak, P., & Strzelecki, W. (2016). A Schweitzer: Konteksty etyczno-kulturowe. W S. Bogusław & W. Strzelecki (redaktorzy), Humanizm w medycynie (s. 106–119). Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

    Pawlak, P. (2016). Charakter dyskusji politycznej na portalach informacyjnych. Studium przypadku. Studia Europaea Gnesnensia, 13, 201–224.

    Pawlak, P. (2016). Etyka proekologiczna jako element kultury społeczeństwa informacyjnego, w kontekście turystyki i gospodarki wodnej. Współautor: Pawlak Magdalena. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis seria OECONOMICA, 324(82), Article 1.

    Pawlak, P. (2015). Turystyka jako składowa kultury społeczeństwa informacyjnego. Europa Regionum, XXIV, 121–130.

    Pawlak, P. (2014). Обобществление политических дискуссий на примере интернете: агрессия i поиск компромисса - анализ конкретного случая. The Bulletin of Irkutsk State University. Series Psychology, Article 9. https://izvestiapsy.isu.ru/en/article?id=548

    Pawlak, P. (2014). Cвязь между популярной и политической культурой. Культурнологическaя перспектива. W I. Kysztymowa (Redaktor), Массовые коммуникации: критерии и методы оценки эффективности (s. 60–72).

    Pawlak, P. (2014). Kultura akademicka miasta Gniezna. W G. M. Kucharski (redaktor), Gniezno. Miasto trzech kultur (s. 117–128). Urząd Miejski w Gnieźnie.

    Pawlak, P. (2014). Kultura destrukcji: Myśl wojskowa w antropologii krajobrazu, w kontekście bieżącej sytuacji geopolitycznej. W M. Ciesielski & B. Frydryczak (redaktorzy), Krajobraz kulturowy (s. 327–338). Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

    Pawlak, P., Strzelecka, M., & Strzelecki, W. (2014). Asertywność i poczucie własnej wartości w kontekście profilaktyki uzależnień u młodzieży. W K. Lewicka, Skwarek, & Wulbach (redaktorzy), Patologie i uzależnienia dzieci i młodzieży. Profilaktyka, terapia, możliwości wsparcia społecznego (s. 91–100). Studio Poligraficzne Edytorka.

    Pawlak, P., Strzelecka, M., & Strzelecki, W. (2014). Patologizacja kultury politycznej u młodzieży. W K. Lewicka, Skwarek, & Wulbach (redaktorzy), Patologie i uzależnienia dzieci i młodzieży. Profilaktyka, terapia, możliwości wsparcia społecznego (s. 49–56). Studio Poligrafi czne Edytorka.

    Pawlak, P., Strzelecka, M., & Strzelecki, W. (2014). Rola muzyki rozrywkowej w kształtowaniu zachowań antyzdrowotnych adolescentów. W K. Lewicka, Skwarek, & Wulbach (redaktorzy), Patologie i uzależnienia dzieci i młodzieży. Profilaktyka, terapia, możliwości wsparcia społecznego (s. 185–195). Studio Poligrafi czne Edytorka.

    Pawlak, P. (2013). Działalność pokojowa Alberta Schweitzera w kontekście problemu terroryzmu atomowego. W: H. Gaertner (redaktor), Zdrowy człowiek i społeczeństwo w wizjach Alberta Schweitzera i Ericha Fromma (s. 48–62). Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

    Pawlak, P., Costa, G., Silva, N., & Fonseca, T. (2013). Computer games in education: Conflicts and overlaps! W T. W. Bynum, Fleishmann, A. Gerdes, & M. Nielsen (Redaktorzy), The possibilities of ethical ICT (s. 425–434). University of Southern Denmark.

    Pawlak, P. (2013). Zdrowy człowiek i społeczeństwo w wizjach Alberta Schweitzera i Ericha Fromma (s. 264). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego.

    Pawlak, P., & Strzelecki, W. (2012). Społeczeństwo informacyjne w perspektywie współczesnych konfliktów międzynarodowych. W: P. Pawlak, W. Strzelecki, & G. Costa (redaktorzy), Kultura, media etyka. Media w perspektywie etycznej i kulturowej w kontekście rewolucji teleinformatycznej (s. 25–37). Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

    Pawlak, P., & Strzelecki, W. (2012). Kultura polityczna obszarów zurbanizowanych. Studia Informatica - Zeszyty Naukowe, Article 29.

    Pawlak, P., & Strzelecki, W. (2012). Rola internetowych grup wsparcia w zaburzeniach funkcjonowania społecznego i emocjonalnego. Studia Informatica - Zeszyty Naukowe, Article 30.

    Pawlak, P., & Strzelecki, W. (2012). Deindywidualizacja w Sieci i w środowisku wielkomiejskim. Studia Informatica - Zeszyty Naukowe, Article 29.

    Pawlak, P., Pietrzykowski, A., Costa, G., Fonseca, T., & Silva, N. (2012). The ethics of mayhem: A cognitive bias in computer games! W: P. Pawlak, W. Strzelecki, & G. Costa (Redaktorzy), Kultura, media etyka. Media w perspektywie etycznej i kulturowej w kontekście rewolucji teleinformatycznej (s. 233–253). Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

    Pawlak, P., Strzelecki, W., & Costa, G. (2012). Kultura, media etyka. Media w perspektywie etycznej i kulturowej w kontekście rewolucji teleinformatycznej (, s. 287). Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

    Pawlak, P. (2011). Global “knowledge management” in humanist perspective. W G. J. M. da Costa (Redaktor), Ethical Issues and Social Dilemmas in Knowledge Management: Organizational Innovation (s. 45–62). IGI Global.


    Pawlak, P. (2011). Internet jako narzędzie imperializmu kulturowego (, s. 172). Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

    Pawlak, P. (2010). Global „knowledge management” in humanist perspective. W Ethical Issues and Social Dilemmas in Knowledge Management: Organizational Innovation (s. 45–62). https://doi.org/10.4018/978-1-61520-873-9.ch004

    Morais da Costa, G. J., Alves da Silva, N. S., & Pawlak, P. (2010). Controlling informational society: A google error analysis! W Information Communication Technology Law, Protection and Access Rights: Global Approaches and Issues (s. 466–495) https://doi.org/10.4018/978-1-61520-975-0.ch027

Nauka

Działalność naukowa koncentruje się na analizie współczesnej komunikacji politycznej i przemian kultury politycznej w środowisku cyfrowym. W swoich badaniach zajmuje się funkcjonowaniem przekazu medialnego w przestrzeni sieciowej, dynamiką dyskusji politycznych online oraz mechanizmami kształtowania opinii publicznej w mediach społecznościowych.

Istotnym obszarem jego zainteresowań jest propaganda i dezinformacja, w szczególności związana z działaniami Rosji w przestrzeni informacyjnej Europy Środkowo-Wschodniej. Analizuje strukturę, narracje oraz techniki operacji wpływu (PSYOP), a także ich oddziaływanie na kulturę polityczną i procesy demokratyczne.

W pracach badawczych podejmuje również temat agresji politycznej, deindywidualizacji i radykalizacji komunikacji w warunkach anonimowości sieciowej. Bada zachowania użytkowników uczestniczących w sporach politycznych, formy polaryzacji oraz możliwości mediacji i redukcji napięć w środowiskach cyfrowych.

W ujęciu teoretycznym i metodologicznym łączy perspektywę humanistyczną, politologiczną i kulturoznawczą z podejściem do bezpieczeństwa informacyjnego. W swoich analizach odnosi się do kultury bezpieczeństwa, praktyk komunikacyjnych administracji publicznej oraz zagrożeń wynikających z wykorzystania internetu i mediów społecznościowych w działaniach propagandowych i hybrydowych.

Dydaktyka

Prowadzi zajęcia dydaktyczne na studiach I i II stopnia, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów komunikowania politycznego, mediów cyfrowych oraz zarządzania informacją w administracji publicznej. W pracy dydaktycznej łączy perspektywę humanistyczną z praktycznym podejściem do analizowania przekazów i projektowania działań komunikacyjnych.

Obszar Komunikowania politycznego, PR i marketing:

- Kreowanie wizerunku
- Marketing polityczny
- Public relations w administracji i kulturze
- Wprowadzenie do reklamy i kampanii reklamowych
-Techniki negocjacyjne w dyplomacji publicznej

Administracja publiczna i systemy polityczne:

- Administracja publiczna
- Wstęp do wiedzy o państwie i prawie
- Prawo międzynarodowe publiczne
- Zarządzanie informacją

Badania społeczne i analiza danych:

- Statystyka z elementami demografii
- Badania marketingowe
- Marketing terytorialny

Do prowadzonych przez niego kursów należą też m.in.:

- Komunikacja i media cyfrowe:
- Nowa komunikacja medialna
- Media cyfrowe w kulturze i komunikacji
- Język w nowych mediach


Prowadził również wykłady w języku angielskim, m.in.:

- European Union Knowledge

Nagrody

  • Dodatek Motywacyjny za pracę na rzecz systemu E-sylabus, wrzesień 2023.
  • Nagroda Rektora II stopnia za osiągnięcia naukowe, 24 września 2012. Nagroda przyznana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, za osiągnięcia naukowe, w tym publikację książki Internet jako narzędzie imperializmu kulturowego (2011).
  • Nagroda Prorektora UAM za pracę dla Uniwersyteckiego Systemu Informacyjnego, październik 2010. Nagroda za przyznana za pełnienie funkcji korespondenta Uniwersyteckiego Systemu Informacyjnego w Instytucie Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie.
  • Nagroda Dziekana Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytety im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z 06 czerwca 2006 roku, za pracę na rzecz Wydziału Nauk Społecznych, w tym za szczególne zaangażowanie w organizację Jubileuszu XXX-lecia WNS UAM.
  • Nagroda Dziekana Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytety im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z 31 sierpnia 2005 roku, za pracę na rzecz studentów i pracowników Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Zainteresowania

  • Strzelectwo,
  • Historia wojskowości,
  • Kolarstwo,
  • Narciarstwo,
  • Sporty wodne.