DrMagdalena Lorenc

Biogram
Politolożka i muzeolożka, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu); absolwentka Podyplomowego Studium Muzealniczego (Uniwersytet Warszawski); wiceprezeska Zarządu Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych Oddziału w Poznaniu (PTNP) oraz prezeska Sądu Koleżeńskiego Ośrodka Badań i Edukacji Europejskiej (OBiEE); członkini International Council of Museums (ICOM) – sekcja International Committee for Museology (ICOFOM), Stowarzyszenia Muzealników Polskich (SMP) oraz Inclusive Museum Research Network; pełnomocniczka Dziekana WNPiD ds. Muzeum UAM; pełnomocniczka Dziekana WNPiD ds. Uniwersytetu Otwartego; inicjatorka i kuratorka Galerii POLITICO; członkini Rady Naukowej Dyscyplin: nauki o polityce i administracji oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach; redaktorka tematyczna w „Public Policy and Economic Development” i członkini Rady Programowej „Refleksji. Czasopisma Naukowego Studentów i Doktorantów WNPiD UAM”; recenzentka współpracująca z „Przeglądem Zachodnim”, „Przeglądem Strategicznym”, „Athenaeum. Polskimi Studiami Politologicznymi”, „Przeglądem Politologicznym” i „Środkowoeuropejskimi Studiami Politycznymi”; autorka ponad czterdziestu publikacji naukowych, której aktualne zainteresowania koncentrują się na teorii i metodologii badań polityczności muzeów; uczestniczka kilkudziesięciu konferencji międzynarodowych i ogólnopolskich oraz kilku zagranicznych wizyt studyjnych.
Identyfikatory:
ORCID ID: 0000-0002-3865-219X
Scopus ID: 57218904628
Researcher ID (Web of Science): AAJ-5466-2021
ICOM: 146050
Publikacje
Wybrane publikacje od 2017 roku:
- M. Lorenc (2017), Muzeum (nie)pamięci. Koń a Muzeum Powstania Warszawskiego, [w:] Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz et al., Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa.
- M. Lorenc (2017), Oczy szeroko zamknięte – czyli o tym, co jest, a czego nie widać w nowych polskich muzeach o II wojnie światowej, „Oblicza Komunikacji”, nr 10.
- M. Lorenc, M. Mikołajczak (2018), Liturgical references in the swearing - in ceremonies of the President of the Republic of Poland after 1989, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 3.
- A. Stelmach, M. Lorenc, M. Łukaszewski (red.) (2018), Kultura polityczna w poszukiwaniu nowego paradygmatu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Wallasowi, t. 1, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
- A. Stelmach, M. Lorenc, M. Łukaszewski (red.) (2018), Polityka i kultura w warunkach ponowoczesności. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Wallasowi, t. 2, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
- M. Lorenc, P. Forecki (2018), Polityczność konfliktów pamięci, [w:] Kultura polityczna w poszukiwaniu nowego paradygmatu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Wallasowi, t. 1, red. A. Stelmach, M. Lorenc, M. Łukaszewski, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
- M. Lorenc (2018), Kulturalni politycznie – słowo wstępne, [w:] Kultura polityczna w poszukiwaniu nowego paradygmatu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Wallasowi, t. 1, red. A. Stelmach, M. Lorenc, M. Łukaszewski, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań
- M. Lorenc (2018), Polityka i kultura – dwa kłopotliwe słowa na wstępie, [w:] Polityka i kultura w warunkach ponowoczesności. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Wallasowi, t. 2, red. A. Stelmach, M. Lorenc, M. Łukaszewski, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
- M. Lorenc (2018), Polska – UNESCO do 1989, [w:] Polska w instytucjach międzynarodowych w latach 1918-2018, red. E. Haliżak, T. Łoś-Nowak, A. Potyrała, J. Starzyk-Sulejewska, Wydawnictwo Narodowego Centrum Kultury, Warszawa.
- M. Lorenc (2019), Parkur versus galeria. Widma Foucaulta w muzealnych korytarzach, [w:] Aneksy kultury. Dziedzictwo – współczesność – wirtualność, red. J. Siwczyński, P. Ochman-Tarka, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków.
- M. Lorenc (2019), The Museums of the Frontline in Stepanakert or on the Armenian Remembrance of the Armed Conflict with Azerbaijan”, „Przegląd Strategiczny”, nr 12.
- M. Lorenc (2020), Polityczność nowej definicji muzeum ICOM, czyli manewrowanie transatlantykiem wśród gór lodowych, „Muzealnictwo”, nr 61.
- M. Lorenc (2020), The Postulate of Grounded Theory in the Perception of the Museum of the Second World War in Gdańsk in Terms of Political Science, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 4.
- M. Lorenc (2020), Trup w szafie – krytycznie o bezkrytycznym Muzeum Stalina w Gori, „Przegląd Zachodni”, nr 3.
- M. Lorenc (2021), Commissioned Book Review: Jan Zielonka, Counter-Revolution: Liberal Europe in Retreat, ”Political Studies Review”, 14 Feb, Wyd. Sage, pub. on-line.
- M. Lorenc (2021), The Potential of Microhistory Regional Research – the Case of the Yukhari Govhar Agha Mosque in the City of Shusha (Nagorno-Karabakh), [w:] Тринадцатые Байкальские социально-гуманитарные чтения: Mатериалы, t. 1, red. Ю.А. Зуляр et al., Wyd. ИГУ, Иркутск.
- M. Lorenc (2021), Polityka natury a ekologiczna baśń wystawy Wiek półcienia - esej wizualny, [w:] Aneksy kultury. Dziedzictwo – współczesność – wirtualność. Vol. 2, red. J. Siwczyński, P. Ochman-Tarka, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków.
- M. Lorenc, A. Potyrała (red.) (2022), (Nie)bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku. Przypadki – teorie – metody, Wydawnictwo Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- M. Lorenc, A. Potyrała (2022), O serii wydawniczej pt. (Nie)bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku. Przypadki – teorie – metody, [w:] (Nie)bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku. Przypadki – teorie – metody, red. M. Lorenc, A. Potyrała, Wydawnictwo Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- M. Lorenc (2022), Krótka era dybuka. (Anty)periodyzacja konfliktu izraelsko-palestyńskiego w latach 2009-2021, Wydawnictwo Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- M. Lorenc (2022), A skelton in the closet – a critical view of the uncritical Stalin Musuem in Gori, „Przegląd Zachodni” 2021/2022 (numer specjalny).
- M. Lorenc (2022), Forgotten metamuseological concepts by Wojciech Gluziński, “Muzeologia a Kulturne Dedicstvo”, vol. 10, nr 1.
- M. Lorenc (2022), „Proszę się cofnąć do przodu!” – o polityce partycypacji w pracach nad praską definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, nr 63.
- M. Lorenc (2023), Political undertone of the new ICOM museum definition, or maneuvering a transatlantic among icebergs, „Muzealnictwo”, numer specjalny, Museology: Articles 2020-2022. Editor`s choice, nr 1.
- M. Lorenc (2024), „W imię ojca” – szkic o paternalizmie najpopularniejszych muzeów w Polsce, [w:] W kręgu historii i politologii. Księga Jubileuszowa Profesora Witolda Mazurczaka, red. A. Stelmach et al., Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- M. Lorenc (2024), „‘Muzeum czyste’ Wojciecha Gluzińskiego i jego implikacje dla muzeologii jako nauki”, w: Muzeum XXI wieku. W 100-lecie I zjazdu muzeów polskich w Poznaniu, red. G. Radecki, t. 2, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie, 2024, s. 169–181.
- M. Lorenc (2024), Art on the Jam Lid: Ethical and Legal Issues in the Commercialisation of Museum Collections, “Museum International”, vol. 76, nr 3–4, Wyd. Taylor & Francis, s. 52–63.
Dydaktyka
Kursy na kierunku stosunki międzynarodowe WNPiD UAM:
- Wstęp do prawa dyplomatycznego i konsularnego (wykłady i ćwiczenia)
- Prawo dyplomatyczne (wykłady i ćwiczenia)
- Protokół dyplomatyczny (wykłady i ćwiczenia)
- Etykieta w dyplomacji i biznesie międzynarodowym (wykłady i ćwiczenia)
- Seminarium licencjackie
Kurs fakultatywny (ścieżka) dla wszystkich kierunków WNPiD UAM:
- Krytyka wizualna
Kursy realizowane w innych jednostkach organizacyjnych UAM:
- Etykieta w administracji publicznej (wykład na kierunku turystyka na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych oraz szkolenie kadry na zlecenie Rektoratu)
Inne inicjatywy dydaktyczno-szkoleniowe:
- Trenerka (status w granice: wykonawczyni; 2019 r.) soft skills w projekcie INNChem – rozwój kompetencji doktorantów kluczowych w pracy o charakterze badawczo-rozwojowym, realizowanym z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój – POWER (POWR.03.02.00-00-I023/17)
- Trenerka (status w grancie: wykonawczyni; 2022 r.) soft skills w projekcie HIGHChem – interdyscyplinarne i międzynarodowe studia doktoranckie z elementami wsparcia współpracy międzysektorowej, realizowanym z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój – POWER (POWR.03.02.00-00-I020/17)
- Autorka kursów realizowanych w ramach Uniwersytetu Otwartego UAM
- Tutor w programie Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych UAM – MISHiS
- Opiekunka merytoryczna przedstawienia dyplomowego Kim jest Anioł-Paw? w reż. D. Koniecznej w Studium Teatralnym STA
- Organizatorka dorocznych warsztatów Hrabowie Raczyńscy – dyplomaci i mecenasi sztuki dla studentów stosunków międzynarodowych (spec. dyplomacja) WNPiD, realizowanych w Rogalinie (Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu)
- Pomysłodawczyni i koordynatorka, z ramienia PTNP O/Poznań, cyklicznych szkoleń metodologicznych Warsztat badacza dla członków Ośrodka
Nagrody
- 2023 – Nagroda Indywidualna I Stopnia Rektora UAM za osiągniecia naukowe
- 2023 – Stypendium naukowe Rektora UAM dla nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku adiunkta
- 2023 – nominacja studentów do nagrody za najlepiej prowadzone zajęcia, Wielka Gala ‘23
Zainteresowania
W czasie wolnym bywam:
- kolekcjonerką mebli giętych firm: Thonet, J&J Kohn, Mundus itp. (po studiach podyplomowych z rynku antykwarycznego w Instytucie Historii Sztuki UAM);
- enolożką (po studiach podyplomowych na Uniwersytecie Zielonogórskim);
- komputerową graficzką-amatorką;
- właścicielką (raczej kumpelą;) pary „mustangów” i instruktorką jeździectwa w stanie spoczynku (byłam kierowniczką i zawodniczką Sekcji Jeździeckiej AZS UAM) – teraz myślę, że fair jest, gdy koń i człowiek stoją na ziemi, i każdy dźwiga samego siebie;
- „leśnym człowiekiem”, kochającym restaurowanie starej poniemieckiej leśniczówki w środku „boru mieszanego świeżego” (podobno tak to się nazywa;), gdzieś na Pomorzu Zachodnim;
- nade wszystko jednak – miłośniczką Kaukazu (raczej siedzącą z Kistami w Pankisi i wędrującą z końmi z Szenako do Szatili w konwencji T. Andersona, niż rojącą o „zdobywaniu” Uszby)… z czego wynika, że bliżej mi do lisa, niż do jeża z eseju I. Berlina.