DrKinga Adamczewska

Logo ORCID logo_UAM

Biogram

Adiunkt w Zakładzie Systemów Medialnych i Prawa Prasowego. Stopień doktora nauk o komunikacji społecznej i mediach uzyskała w 2020 r. na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na badaniach dziennikarzy, komunikacji politycznej, nowych mediach i analizie sieci społecznościowych. Kierownik studiów na kierunku „Nowe Media w Komunikacji”. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (PTKS) oraz European Communication Research and Education Association (ECREA).

Publikacje

  • Stępińska, A. M., Szabó, G., & Adamczewska, K. (2024). Changes in Journalism in Politicized Media Systems: A Study on Newspapers in Poland and Hungary. Journalism Practice, 1–21.
  • Adamczewska, K. (2024). Sieciowi pośrednicy przepływu informacji. Rola dziennikarzy w komunikowaniu politycznym w mediach społecznościowych z perspektywy empirycznej. W M. Łosiewicz, A. M. Ryłko-Kurpiewska, & K. Knoch (red.), Komunikacja w erze mediów cyfrowych. Kreacja, wizerunek, dyskurs (T. 2, s. 137–158). Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Adamczewska, K. (2023). Interactive Election Campaigns on Social Media? Flow of Political Information Among Journalists and Politicians as an Element of the Communication Strategy of Political Actors. Journal of Information Technology and Politics, 1–15.
  • Adamczewska, K. (2023). Rola mediów we współczesnych modelach przepływu informacji politycznej. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.
  • Adamczewska, K. (2023). Analiza sieci społecznych jako metoda badawcza w polskich studiach nad komunikowaniem politycznym. Zeszyty Prasoznawcze, 66, 61–76.
  • Stępińska, A. M., Secler, B., Halagiera, D., Zadrożniak, D. T., Łapińska, K., & Adamczewska, K. (2023). Usługa, rozrywka, czy służba obywatelska? Dziennikarstwo jakościowe w świetle badań nad rolami pełnionymi przez polskich dziennikarzy. W I. Hofman, D. Kępa-Figura, & M. Pataj (red.), Współczesne media. Dziennikarstwo jakościowe, Tom 1 (s. 13–28).
  • Adamczewska, K. (2023). Analiza sieci społecznych - metoda badawcza w praktyce funkcjonowania organizacji. W D. Narożna & P. Lissewski (red.), Nauka a praktyka społeczna. Uniwersytet i przemysł (s. 55–72).
  • Adamczewska, K. (2021). Dziennikarze, informacje polityczne i przepływ informacji – zmiana czy status quo? W W. Świerczyńska-Głownia, A. Hess, & M. Nowina-Konopka (red.), Komunikowanie w procesie zmian (s. 233–256). Wydawnictwo ToC Marcin Drabik.

Nauka

Udział w projektach naukowych

  • Akcja COST CA21129 OPINION:  “What are Opinions? Integrating Theory and Methods for Automatically Analyzing Opinionated Communication” (okres realizacji 2022-2026).
  • Kierownik grantu Narodowego Centrum Nauki pt.: „Wzory przepływu informacji w komunikacji politycznej – na przykładzie wyborów w Polsce w latach 2015–2020” [2018/29/N/HS5/00723]  .
  • Journalistic Role Performance: członek polskiego zespołu badawczego (okres realizacji: 2012-2018 oraz 2019 – 2022).

Dydaktyka

  • Podstawy statystyki
  • Statystyczna analiza danych
  • Analityka internetowa
  • Statystyka i demografia
  • Audytorium mediów

Nagrody

  • 2021 - Laureat konkursu „Doktorat '2020” na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach obronioną w 2020 roku. Nagrodę przyznało Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.