Grupa badawcza „Pro Tibi”

Pro Tibi - tło

Grupa Badawcza „Pro Tibi” powstała z potrzeby zgłębiania i praktycznego wykorzystywania związków między naukami społecznymi i humanistycznymi a praktyką społeczną. Wierzymy, że interdyscyplinarność i bliska współpraca między teoretykami a praktykami są kluczowe dla rozwoju i dobrostanu społecznego.

Misja

Naszą misją jest tworzenie mostów między światem akademickim a instytucjami życia społecznego poprzez prowadzenie badań, organizowanie konferencji oraz warsztatów. Celem jest nie tylko rozwijanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim jej zastosowanie w praktyce społecznej w celu poprawy jakości życia i funkcjonowania społeczności.

Cele

Promowanie interdyscyplinarności:
  • Stworzenie platformy wymiany wiedzy między naukowcami z różnych dziedzin nauk społecznych i humanistycznych oraz przedstawicielami instytucji społecznych.
Zastosowanie teorii w praktyce:
  • Przekładanie wyników badań na konkretne działania i projekty mające na celu rozwiązywanie realnych problemów społecznych.
Organizacja konferencji i warsztatów:
  • Coroczne konferencje oraz warsztaty mające na celu edukację, wymianę doświadczeń i wspieranie współpracy między akademikami a praktykami społecznymi.
Wspieranie relacji między uniwersytetem a społecznością:
  • Budowanie trwałych i efektywnych relacji między uniwersytetami a instytucjami społecznymi, które przyczyniają się do wzajemnego rozwoju i wsparcia.

Działania

Konferencje:
  • Tematyczne sesje poświęcone najnowszym badaniom i ich praktycznym zastosowaniom.
  • Panele dyskusyjne z udziałem naukowców, przedstawicieli instytucji społecznych i praktyków.
  • Prezentacje case studies ukazujące efektywne zastosowanie teorii w praktyce.
Warsztaty:
  • Praktyczne warsztaty skierowane zarówno do akademików, jak i praktyków społecznych.
  • Szkolenia z zakresu metod badawczych, narzędzi analitycznych i praktycznych umiejętności społecznych.
  • Warsztaty dotyczące budowania efektywnych relacji między instytucjami a społecznościami.
Projekty badawcze i wdrożeniowe:
  • Inicjowanie i realizacja projektów badawczych mających na celu rozwiązanie konkretnych problemów społecznych.
  • Współpraca z instytucjami społecznymi w celu wdrażania wyników badań w praktyce.
  • Monitorowanie i ocena skuteczności podejmowanych działań.

Deklarowane wartości poznawcze

Współpraca:
  • Wspieranie synergii między naukowcami a praktykami społecznymi.
Innowacyjność:
  • Promowanie nowatorskich podejść i rozwiązań.
Odpowiedzialność społeczna:
  • Działanie na rzecz dobra społecznego i poprawy jakości życia.
Dążenie do doskonałości:
  • Ciągłe doskonalenie metod badawczych i praktycznych.

Osiągnięcia Pro Tibi

Konferencje i warsztaty

1. Organizacja konferencji, seminariów, warsztatów przez grupę:

  • „Nauka a praktyka społeczna. Inicjacja”, Poznań, 31 maja 2022 r.
  • „Nauka a praktyka społeczna. Uniwersytet i przemysł”, Poznań, 4 kwietnia 2023 r.

2. Konferencje były transmitowane online w kanale YouTube.

  • Zorganizowanie wizyty studyjnej dla studentów „Dziennikarstwa i komunikacji społecznej”  Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Zakładach „H. Cegielski-Poznań S.A” – styczeń 2023 r.

Projekt Pro Tibi, zauważając progresywne działania w zakresie komercjalizacji wiedzy w Polsce, podkreśla potrzebę włączania do zastosowań praktycznych nauk społecznych i humanistycznych. Stało się to materią  dwóch konferencji, wymieniającej wiedzę, doświadczenia i poglądy uczestników, na wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ich owami były dwie publikacje książkowe, zawierające także transkrypcje dyskusji ich uczestników.

„Nauka a praktyka społeczna. Inicjacja”, (red.) Narożna D., Lissewski. P, Wydawnictwo FNCE, Poznań 2022, ss. 135.

„Nauka a praktyka społeczna. Uniwersytet i przemysł”, (red.) Narożna D., Lissewski P., Wydawnictwo FNCE, Poznań 2023, ss. 203.

Wydania naukowe

Pro Tibi Pro Tibi

Skład Grupy Pro Tibi

Prof. UAM dr hab. Dominika Narożna – przewodnicząca

Prof. UAM dr hab. Alina Balczyńska – Kosman

Prof. zw. dr. hab. Ryszard Kowalczyk

Prof. zw. dr. hab. Robert Kmieciak

dr Piotr Lissewski

dr Kinga Adamczewska

i inni pracownicy, współpracownicy oraz studenci Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Plany na przyszłość

Przewidujemy przygotowanie działań poznawczych w przestrzeni edukacyjnych inspiracji kreatywności oraz szerokich aktywności edukacyjnych o charakterze praktycznym.

Będą też zajęcia praktyczne w celu mobilizacji umiejętności praktycznych studentów, przydatnych w przyszłej pracy zawodowej. Przewidujemy kilka różnych strategii. Oto kilka z nich:

Staże i praktyki zawodowe:
  • Organizacja staży i praktyk zawodowych w firmach związanych z kierunkiem studiów.
  • Programy rotacyjne, gdzie studenci mogą pracować w różnych działach firmy, aby zdobyć szeroki zakres doświadczeń.
Projekty zespołowe:
  • Realizacja projektów grupowych na zlecenie firm, które odzwierciedlają rzeczywiste wyzwania biznesowe.
  • Warsztaty projektowe, w których studenci pracują nad konkretnymi problemami pod nadzorem mentorów z branży.
Laboratoria i warsztaty praktyczne:
  • Zajęcia w laboratoriach wyposażonych w nowoczesny sprzęt, gdzie studenci mogą eksperymentować i rozwijać swoje umiejętności techniczne.
  • Warsztaty praktyczne z ekspertami branżowymi, które pozwalają studentom na zdobycie praktycznych umiejętności.
Konkursy i hackathony:
  • Organizacja konkursów i hackathonów, gdzie studenci mogą pracować nad rozwiązaniami praktycznych problemów w ograniczonym czasie.
  • Współpraca z firmami, które mogą sponsorować te wydarzenia i oferować nagrody w postaci staży lub szkoleń.
Mentoring i coaching:
  • Programy mentoringowe, gdzie doświadczeni pracownicy firm odgrywają rolę mentorów dla studentów, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem.
  • Sesje coachingowe skupione na rozwijaniu umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, zarządzanie czasem i praca zespołowa.
Symulacje biznesowe:
  • Symulacje biznesowe i  tzw. „role-playing”, które pozwalają studentom na praktyczne zastosowanie teorii w kontrolowanym środowisku.
  • Gry decyzyjne, które uczą strategicznego myślenia i podejmowania decyzji w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
Wykłady i seminaria z praktykami:
  • Zaproszenie ekspertów z przemysłu do prowadzenia wykładów i seminariów, które mogą wnieść praktyczną perspektywę do akademickiego programu.
  • Spotkania networkingowe, gdzie studenci mogą nawiązać kontakty z profesjonalistami z branży.
Realne projekty badawcze:
  • Współpraca z firmami nad rzeczywistymi projektami badawczymi, które mogą obejmować zarówno badania podstawowe, jak i stosowane.
  • Wspólne granty badawcze, gdzie studenci mogą uczestniczyć w projektach finansowanych przez przemysł.
Programy dualne:
  • Programy dualne, które łączą studia akademickie z regularnymi okresami pracy w firmie, co pozwala na równoczesne zdobywanie wiedzy teoretycznej i praktycznej.
Platformy edukacyjne i b-learning:
  • Kursy online i b-learning, które oferują moduły szkoleniowe opracowane we współpracy z przemysłem.
  • Wirtualne laboratoria i symulacje, które umożliwiają studentom rozwijanie praktycznych umiejętności w środowisku online.

Implementacja tych działań może znacząco zwiększyć praktyczne umiejętności studentów i przygotować ich do skutecznego wejścia na rynek pracy. Ze względu na skalę proponowanych form działania, przewiduje się ich realizację w kilku latach akademickich.