Dr hab.Aleksandra Kaniewska-Sęba

Biogram
Doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od 2010 r. związana z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2024 roku prodziekanka ds. studenckich.
Autorka i współautorka publikacji dotyczących komunikacji marketingowej oraz badań i analiz marketingowych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują głównie się wokół personalizacji komunikacji marketingowej oraz metodologii eksperymentów. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w obszarze marketingu i komunikacji wewnętrznej. Współpracuje z praktyką gospodarczą w zakresie analiz rynku i badań marketingowych, doradza w obszarze zarządzania marką i jej komunikacją marketingową. Zastępczyni redaktora naczelnego „Przeglądu Strategicznego”. Członkini Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu.
Publikacje
Monografie
1. Kaniewska-Sęba, A. (2018). Planowanie eksperymentów z wieloma zmiennymi w badaniach komunikacji marketingowej – ujęcie metodologiczne z przykładami zastosowań. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
2. Kaniewska-Sęba, A., Leszczyński, G. (2018). Pomiar marketingu i sprzedaży business-to-business. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
3. Kaniewska-Sęba, A., Leszczyński, G., Pilarczyk, B. (2006). Badania marketingowe na rynku business-to-business. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
Rozdziały w monografiach i artykuły w czasopismach naukowych
1. Kaniewska-Sęba, A., Rogala, A. (2024). The IoF in Communication Activities, in: Rogala A., Nestorowicz R., Jerzyk E. (Eds.), Internet of Things in the Food Industry: Challenges and Opportunities for the Internet of Food Things. Abingdon: Routledge.
2. Kaniewska-Sęba, A. (2021). Próby studenckie w badaniach marketingowych, w: Rószkiewicz M., Mazurek-Łopacińska K. i Sagan A. (red.), Dobór próby we współczesnych badaniach marketingowych. Podejścia ilościowe, jakościowe i mieszane. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
3. Rogala, A., Kaniewska-Sęba, A. (2013). Internal communication as a marketing communication tool, in: 13th International Marketing Trends Conference, J.C. Andreani & U. Collesei (Eds.), Paryż: ESCP-AEP European School of Management.
4. Kaniewska-Sęba, A. (2023). Personalizacja komunikacji marketingowej w środowisku online w kontekście zjawiska personalization-privacy paradox. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, nr 10, ss. 115-126.
5. Kaniewska-Sęba, A. (2020). Studenci jako uczestnicy badań konsumenckich. Wiadomości Statystyczne, vol. 65, nr 5, ss. 45-65.
6. Kaniewska-Sęba, A., Pawełczyk P. (2020). Temperatura uczuć młodych Polaków wobec wybranych polskich polityków. Wrocławskie Studia Politologiczne, nr 28, ss. 91-104.
7. Kaniewska-Sęba, A. (2018). Wykorzystanie narzędzi marketingu mobilnego w komunikacji z klientami – przykłady z rynku produktów spożywczych. Handel Wewnętrzny, nr 2, s. 235-245.
8. Kaniewska-Sęba, A. (2017). Personalizacja komunikacji marketingowej online – dopasowanie przekazu do oczekiwań klienta czy naruszenie jego prywatności? Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XVIII, zeszyt 4, część 2, s. 211-225.
9. Kaniewska-Sęba, A., Pająk-Patkowska, B. (2017). Negative recommendation in social media – theoretical approach and case studies. Przegląd Politologiczny, nr 3, s. 45-60.
10. Kaniewska-Sęba, A. (2016). Skale do pomiaru postaw stosowane w badaniach wizerunku polityka. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 460, s. 267-276.
11. Kaniewska-Sęba, A. (2016). Polscy seniorzy - wyzwanie dla marketingu w XXI wieku. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 4, s. 145-158.
12. Kaniewska-Sęba, A. (2014). The rules of the creation and examples of the application of fractional experiments in assessing the effectiveness of marketing communication. Public Policy and Economic Development", Issue 1 (5), p. 101-112.
13. Nestorowicz, R., Kaniewska-Sęba, A. (2014). Zastosowanie CETSCALE do pomiaru etnocentryzmu konsumenckiego na rynku produktów żywnościowych w Polsce. Marketing i Rynek, nr 6 (CD), s. 501-517.
14. Kaniewska-Sęba, A., Pilarczyk, B. (2014). Negative Effects of Personalization in Direct Marketing. International Journal of Arts and Sciences, Vol. 7 No. 2 (CD), pp. 89-98.
Wszystkie publikacje dostępne są tutaj.
Nauka
Obszary zainteresowań naukowych:
· Analizy i badania marketingowe
· Strategia i nowoczesne narzędzia komunikacji marketingowej (marketing mobilny, marketing online, działania niestandardowe)
· Zarządzanie marką
Udział w projektach badawczych:
· „Internetowy serwis o marketingu jako przykład witryny tematycznej”, grant Komitetu Badań Naukowych, realizowany w latach 2000-2002 (główny wykonawca)
· „Internet jako instrument badań marketingowych na rynku business - to - business“, grant Ministerstwa Nauki i Informatyzacji realizowany w latach 2003-2005 (główny wykonawca)
· „Ewaluacja efektów marketingu bezpośredniego z wykorzystaniem metody eksperymentu”, grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizowany w latach 2010-2013 (kierownik projektu)
Dydaktyka
Obecnie prowadzone zajęcia dydaktyczne:
- Analizy i badania w komunikacji marketingowej
- Analiza rynku, marki i grupy docelowej organizacji
- Badania marketingowe
- Event w komunikacji wewnętrznej
- Kampanie reklamowe
- Zarządzanie komunikacją wewnętrzną w firmie
- Seminarium dyplomowe
Nagrody
- Nagroda Indywidualna Rektora UAM za osiągnięcia w pracy dydaktycznej (2024)
- Nagroda Indywidualna Rektora UAM za osiągnięcia w pracy dydaktycznej (2022)
- Nagroda Dziekana Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia dydaktyczne (2016)
- Nagroda Zespołowa JM Rektora Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w dziedzinie osiągnięć naukowych, za współautorstwo książki Komunikowanie się w marketingu (2005)
- Nagroda Zespołowa JM Rektora Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w dziedzinie osiągnięć naukowych, za współautorstwo książki Analiza rynku (2004)
- Nagroda Zespołowa JM Rektora Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w dziedzinie osiągnięć naukowych, za współautorstwo książki Komunikowanie się w biznesie (2003)
Zainteresowania
Obszar zainteresowań pozanaukowych:
- jazz i world music,
- górskie wędrówki,
- filmy,
- czytanie książek,
- podcasty o tematyce kryminalnej.