Prezentujemy Wam wyniki badań przeprowadzonych przez studentów naszego Wydziału na temat dezinformacji wśród młodego pokolenia. Badania ankietowe prowadzone były w roku akademickim 2024/2025, w czasie warsztatów organizowanych przez media studenckie WNPiD UAM.
Powstaniu niniejszej publikacji przyświecało kilka celów. Jednym z nich było wyjaśnienie pojęcia dezinformacji oraz przedstawienie zagrożeń wynikających z tego zjawiska. Publikacja ma przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie o oddziaływanie warsztatów medialnych (przeprowadzanych dla uczniów ze szkół w roku akademickim 2024/20245 na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM) na kompetencje medialne młodych osób w zakresie rozpoznania, jak i bronienia się przed dezinformacją. Monografia zawiera opisy przeprowadzonych warsztatów prasowych oraz radiowych, gdzie zwrócono uwagę na fałszywe treści, które pojawiały się w przekazach medialnych na rynku mediów tradycyjnych. Autorzy rozdziału II oraz III poniższego opracowania zamierzali zbadać deklaratywny poziom kompetencji uczniów w zakresie rozpoznania samej dezinformacji i używania narzędzi ją zwalczających. Tego typu warsztaty dziennikarskie dla uczniów organizowane były od października 2024 r. do maja 2025 r. na naszym Wydziale. Kolejnym celem powstania niniejszej publikacji było ustalenie relacji między nieefektywnością regulacji w zakresie zwalczania dezinformacji oraz zaangażowaniem platform cyfrowych w weryfikowanie informacji a nakładami pracy i kosztami ponoszonymi przez twórców i zakresem współpracy z organizacjami factcheckingowymi. Publikacja stara się również odpowiedzieć na pytanie, jak dużą rolę pełni edukacja medialna w zakresie walki z dezinformacją.
Składa się ona z siedmiu części:
- Wstęp
- Rozdział I. Zwalczanie dezinformacji: między zaangażowaniem twórców a efektywnymi regulacjami i politykami platform cyfrowych
- Rozdział II. Warsztaty prasowe dotyczące dezinformacji organizowane dla licealistów na WNPiD UAM w roku akademickim 2024/2025
- Rozdział III. Warsztaty radiowe dotyczące dezinformacji organizowane dla uczniów na WNPiD UAM w roku akademickim 2024/2025
- Rozdział IV. Dezinformacja w polskiej przestrzeni telewizyjnej
- Rozdział V. Rola edukacji medialnej w walce z dezinformacją
- Zakończenie
Zapraszamy do lektury.