W dniach 22-24 września 2025 roku w Katowicach odbył się VII Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej pod hasłem „Człowiek w centrum współczesnej transformacji medialnej”. W trakcie obrad Walnego Zgromadzenia PTKS prof. UAM dr hab. Agnieszka Stępińska została wybrana redaktorką naczelną prestiżowego czasopisma Central European Journal of Communication oraz członkinią zarządu Towarzystwa na kadencję 2025-2028. Dziekan WNPiD, prof. UAM dr hab. Szymon Ossowski objął stanowisko Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej PTKS.
Kongres, współorganizowany przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej i Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego, stanowił ważne forum wymiany doświadczeń, łączące środowisko badaczy mediów, wspierające rozwój nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz budujące więzi pomiędzy nauką i praktyką. W tegorocznej edycji udział wzięli badacze i badaczki naszego Wydziału, wygłaszając referaty:
- Dziekan WNPiD, prof. UAM dr hab. Szymon Ossowski - Co decyduje o zwycięstwie wyborczym? (Już) nowe media, czy (nadal) tradycyjne? Zintegrowana komunikacja marketingowa w polskich kampaniach wyborczych 2023-2025,
- prof. UAM dr hab. Bartosz Hordecki - Technofeudalizm? Wokół językowego obrazu świata amerykańskich modernistów reakcyjnych,
- prof. UAM dr hab. Bartosz Hordecki - Czy modele AI mają etos? Problem personifikacji sztucznej inteligencji,
- prof. UAM dr hab. Dorota Piontek - Relacje paraspołeczne wyborców z kandydatami na urząd Prezydenta RP w kampanii 2025 r.,
- prof. UAM dr hab. Jędrzej Skrzypczak - Założenia wdrożenia EMFA w Polsce w ocenie Polaków – raport z badań,
- prof. UAM dr hab. Agnieszka Stępińska - Profil badacza opinii publicznej w erze mediów cyfrowych: Międzynarodowe badania porównawcze,
- dr hab. Bartłomiej Secler - Etyka dziennikarska w dobie sztucznej inteligencji: dylematy – wyzwania – prognozy,
- dr Kinga Adamczewska - Obliczeniowe podejścia do analizy opinii: przegląd metod i narzędzi (2018–2023),
- dr Weronika Dopierała-Kalińska, dr Beata Ożarowska - Zrównoważony rozwój w mediach młodego pokolenia: widzialność i świadomość kryzysu ekologicznego,
- dr Denis Halagiera - Reprezentacje medialne dezinformacji w dyskursie nowych mediów,
- dr Jakub Jakubowski - Dyspersja medialna w badaniach przedstawicieli pokolenia Z,
- dr Paweł Łokić - Granice wolności w nowych mediach. Współczesne patologie komunikacji społecznej,
- dr Jacek Wyszyński - Automatyzacja analizy zawartości mediów w dobie AI. Koncepcje i perspektywy implementacji,
- mgr Aleksandra Konieczna - Relacje paraspołeczne wyborców z kandydatami na urząd Prezydenta RP w kampanii 2025 r.,
- mgr Victoria Leszczyńska - Głos wielu czy głos jednej narracji? Pluralizm mediów w V4,
- mgr Katarzyna Mania - Twórcza technologia: Przemiany w komunikacji wizualnej w obliczu sztucznej inteligencji,
- mgr Igor Rogalski - Ewolucja reklamy politycznej w erze cyfrowej: jak media społecznościowe zmieniają reklamę wyborczą.
Fot. Marcel Goldmann