Zespół ds. Badań nad Młodzieżą i Edukacją Medialną
Zespół prowadzi badania naukowe na temat kompetencji medialnych i technologicznych młodzieży oraz edukacji w tym obszarze. Równie istotnym zagadnieniem podejmowanych przez członków Zespołu jest są formy partycypacji politycznej młodych ludzi i ich manifestowanie w przestrzeni cyfrowej. Badacze podejmują również tematykę wykorzystania retoryki, wystąpień publicznych i debat oksfordzkich jako narzędzi aktywności publicznej młodzieży. Do głównych celów Zespołu należą przygotowanie publikacji na temat kompetencji medialnych, na podstawie badań prowadzonych z udziałem uczestników warsztatów, organizowanych na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu oraz organizacja cyklicznej konferencji naukowej „Szkoła XXI wieku”.
Członkowie Zespołu (od lewej): dr Jarosław Kardaś, dr Jakub Jakubowski, mgr Oliwia Szeląg, dr Marcin Łukaszewski, dr Maciej Skrzypek, mgr Artur M. Lorek.
drJakub Jakubowski
Kierownik Zespołu ds. Badań nad Młodzieżą i Edukacją Medialną. Od niemal 20 lat związany jako student, doktorant i pracownik naukowy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Zajmuje się badaniami nad komunikacją młodzieży z wykorzystaniem technologii mobilnych. Pełnomocnik Dziekana WNPiD UAM ds. Promocji i Współpracy z Instytucjami Edukacyjnymi, pomysłodawca Forum Edukacji Medialnej przy Wydziale. Autor książki „Tajemnica trzech kropek. Jak młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?”.
drJarosław Kardaś
Doktor w zakresie nauk o polityce i administracji, absolwent politologii oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie adiunkt w Zakładzie Pozaeuropejskich Studiów Politycznych na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Dydaktyk z zakresu bezpieczeństwa i stosunków międzynarodowych w regionie Kaukazu Południowego oraz zarządzania kryzysowego. Autor monografii „Federacja Rosyjska wobec północnokaukaskiego terroryzmu”, a także współredaktor trzech monografii „Kryzysy współczesnego świata. Różne ujęcia problemów globalnych i regionalnych”, „Wyzwania dla świata XXI w. Wybrane kryzysy globalne i lokalne” oraz „Unilateralny i multilateralny wymiar polityk zdrowotnych państw w warunkach globalnej pandemii SARS-CoV-2”. Od 2021 r. prowadzi wykłady dla młodzieży w wielkopolskich liceach poświęcone procesom politycznym zachodzącym na obszarze byłego ZSRR.
drMarcin Łukaszewski
Adiunkt w Zakładzie Kultury Politycznej; poza wygłaszaniem wykładów w szkołach przez kilkanaście lat szkolił uczestników, koordynował, organizował i przeprowadzał debaty w ramach różnego rodzaju turniejów debat oksfordzkich skierowanych do uczniów szkół średnich (Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, Wielkopolski Turniej Debat Oksfordzkich i organizowany we współpracy z poznańskim oddziałem IPN turniej debat historycznych). W ramach działalności jurorskiej, poza wspomnianymi wcześniej turniejami brał udział również m.in. w Akademickich Mistrzostwach Debat Oksfordzkich, Turnieju Debat Oksfordzkich o Tematyce Społeczno-Prawnej. Obecnie Pełnomocnik Dziekana WNPiD ds. inicjatyw debatanckich oraz Opiekun naukowy Klubu Debat UAM.
drMaciej Skrzypek
Doktor w zakresie nauk o polityce i administracji. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się m.in. wokół trajektorii trwania systemów politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wykorzystanie nowych technologii w komunikacji politycznej. W Zespole ds. Badań nad Młodzieży odpowiada za komunikację ze szkołami, prowadzenie warsztatów dla młodzieży i współprojektowanie badań nad kompetencjami medialnymi i edukacją medialną.
mgrArtur Marcin Lorek
Pracownik Centrum Wsparcia Projektów UAM, doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UAM w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Absolwent politologii na specjalizacjach marketing polityczny (2015) i zarządzanie organizacjami społeczno-ekonomicznymi (2019). Współzałożyciel Fundacji Edukacyjnej G5 propagującej debatę oksfordzką jako metodę rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Bada stosunki międzynarodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, system polityczny RP. Od 2019 roku spełnia się jako wykładowca, a od 2022 roku jako opiekun Williama – psa.
mgrOliwia Szeląg
Absolwentka Produkcji Audiowizualnej na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Prowadzi badania z zakresu wykorzystania podcastów jako narzędzia edukacji pozainstytucjonalnej, mobilizacji wyborczej przedstawicieli iGen. Współtwórczyni Podcastu Maturalnego poruszającego tematy z zakresu historii, polityki, wiedzy o społeczeństwie oraz edukacji obywatelskiej. Prowadzi warsztaty z zakresu realizacji podcastu od podstaw oraz realizacji i postprodukcji nagrań studyjnych.
Projekty realizowane przez Zespół
Wybrane publikacje członków Zespołu:
- Kardaś J., Wesołowska A. (red.). 2024. Warsztaty medialne jako narzędzie wspierania rozwoju kompetencji przyszłości. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- Jakubowski J., Czachorek Z. 2023. Tajemnica trzech kropek. Jak młodzież szkolna korzysta z komunikatorów internetowych?. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań, ISBN 9788366740808
- Jakubowski J. , Skrzypek M., Wesołowska A. (red.). 2023. Edukacja medialna młodzieży szkolnej. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- Skibski K., Kula A., Jakubowski J., Skrzypek M., Szeląg O., Wesołowska A. 2023. Standardy i dobre praktyki w mediach uczniowskich. Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM & Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, Poznań.
- Szeląg O. 2023. "Dobre praktyki w adaptacji nowych form audialnych jako narzędzi wspierających edukację. Kazus podcastów edukacyjnych". [w:] Narożna Dominika, Lissewski Piotr (red.). Nauka a praktyka społeczna. Uniwersytet i przemysł. Wydawnictwo Naukowe FNCE: Poznań. DOI: 10.5281/ZENODO.8156194.
- Szeląg, O. (2023). "Podcast as a Tool to Popularize Political Science Knowledge into Non-Academic Audiences: The Case of Universities’ Podcasts in Poland". HAPSc Policy Briefs Series, 4(1), 15–20. https://doi.org/10.12681/hapscpbs.35179.
- Szeląg O. 2023. "Book Review: Marlena Plebańska, Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój, Difin, Warszawa 2021". Polish Political Science Yearbook, https://doi.org/10.15804/ppsy202327.
- Skrzypek Maciej. 2023. "Polish Deputies Support to the Anti-vaccination Movement in Social Media. The Case of Confederation Leaders". In: Musiał-Karg, M., Luengo, Ó.G. (eds) Digital Communication and Populism in Times of Covid-19. Studies in Digital Politics and Governance. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-33716-1_8.
- Górny M., Lorek A.M. 2023. "Using the Potential, Creativity, and Knowledge of the Community to Implement Specific Tasks in Economy 4.0. Opportunities and Threats of Crowdsourcing" [w:] Hajder Krzysztof., Donaj Łukasz, Herzog Tomasz (red.). Economy 4.0 and the COVID-19 Pandemic. A Review of Research, Logos Verlag Berlin, Berlin.
- Jakubowski J. 2021. "Political socialization in meme times: Adolescents and the sources of knowledge concerning politics". Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies 1.
- Lorek A.M. 2020. "Antyczna sztuka w służbie współczesności - wzajemne związki między biznesem, retoryką a zarządzaniem kadrami ". Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, DOI: 10.14746/r.2020.1.11.