Historia i polityka współczesna - interdyscyplinarne studia nauczycielskie

Razem z Wydziałem Historii UAM uruchamiamy interdyscyplinarne studia Historia i polityka współczesna, drugiego stopnia dające uprawnienia do nauczania dwóch przedmiotów w szkole:
  • wiedza o społeczeństwie,
  • historia i teraźniejszość.
Historia i polityka współczesna jest kierunkiem badawczym, który będzie realizowany w dwóch dyscyplinach: historii (55% ECTS) oraz nauk o polityce i administracji (45% ECTS). Dyscypliną wiodącą jest historia.
Program przewiduje kształcenie w trzech uzupełniających się wymiarach:
  • przedmiotowym – dotyczy pogłębionej i sproblematyzowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu historii najnowszej oraz wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym;
  • pedagogiczno-dydaktycznym – dotyczy wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych z zakresu dydaktyki przedmiotowej, ogólnej, pedagogiki i psychologii w powiązaniu z praktykami pedagogicznymi i dydaktycznymi;
  • badawczym – dotyczy wiedzy metodologicznej oraz umiejętności badawczych z zakresu badań historycznych i społecznych odniesionych do: historii współczesnej, nauk o polityce i administracji oraz edukacji w powiązaniu z dydaktyką przedmiotową.
Do wyboru studentów pozostają przedmioty badawcze, w tym laboratoria badawczehistoryczno-politologiczne seminarium magisterskie. Laboratoria i seminaria mają charakter fakultatywny, a ich lista będzie ogłaszana na początku każdego roku akademickiego.
Wybrane przedmioty
  • Podstawy dydaktyki
  • Podstawy pedagogiki dla nauczycieli
  • Podstawy psychologii dla nauczycieli
  • Dydaktyka historii współczesnej i wiedzy o społeczeństwie
  • Laboratoria badawcze
  • Seminarium magisterskie historyczno-politologiczne
  • Praktyki pedagogiczne i dydaktyczne

Kompetencje 

  • wiedza, umiejętności i kompetencje merytoryczne, badawcze i zawodowe w zakresie: historii najnowszej, wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym z wykorzystaniem wybranych metodologii i metod badań historycznych i społecznych, w tym edukacyjnych powiązanych z dydaktyką przedmiotową. Może zatem kontynuować kształcenie w szkole doktorskiej.
  • pełne kwalifikacje w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz historii i teraźniejszości.
  • pogłębiona, rozszerzona, ugruntowana i specjalistyczna wiedza historyczna z zakresu dziejów najnowszych Polski i powszechnych oraz politologiczną z zakresu polityki i społeczeństwa współczesnego.
  • wiedza historyczno-politologiczna oraz umiejętności badawcze i kompetencje społeczne pozwalają absolwentowi uzyskać biegłość w projektowaniu i prowadzeniu badań,
  • kwalifikacje do nauczania interdyscyplinarnych przedmiotów szkolnych, jakimi są wiedza o społeczeństwie oraz historia i teraźniejszość.
  • pogłębiona wiedza, umiejętności i kompetencje zawodowe z zakresu dydaktyki przedmiotowej i ogólnej, pedagogiki i psychologii, które powiązane są z praktykami pedagogicznymi i dydaktycznymi.
  • wiedza metodologiczna oraz umiejętności prowadzenia projektów badawczych w dwóch dyscyplinach: historia oraz nauki o polityce i administracji.

Kariera

Absolwenci kierunku Historia i polityka współczesna:
  • mogą podejmować pracę w szkołach oraz innych instytucjach i organizacjach zajmujących się edukacją humanistyczną i politologiczno-społeczną.
  • są przygotowani do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności i rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, a także kierowania pracą zespołową oraz upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie i w różnych środowiskach społecznych.
  • mają pełne kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz historii i teraźniejszości w polskiej szkole, a także są przygotowani do pracy w innych instytucjach edukacyjnych, badawczych i społecznych zajmujących się edukacją obywatelską i historią najnowszą.
  • uzyskują dyplom magistra i są przygotowani do podjęcia studiów III stopnia.
Program studiów