
W Zakładzie Dziennikarstwa prowadzone są badania nad systemami medialnymi w Polsce i na świecie, rodzajami i typami mediów, technologiami informacyjnymi, dziennikarstwem prasowym, radiowym, telewizyjnym, internetowym, nowymi mediami, metodologią kwantyfikowania i wartościowania przekazów medialnych, uwarunkowaniami społeczno-politycznymi i prawno-organizacyjnymi działalności mediów, zawartością mediów oraz zadaniami i funkcjami mediów w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim.
Najważniejsze zakładowe publikacje:
- W. Adamczyk, Dobrzy, źli, obcy, bohaterowie. Jak polskie media wpływają na postrzeganie Ukrainy i Ukraińców?, [w:] Mniejszości, emigranci, uchodźcy ("stare" i "nowe" wyzwania), A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak (red.), Poznań 2022.
- W. Adamczyk, A Road of no Return? Media and Journalism “Remotely” during and after the Pandemic, [in:] Economy 4.0 and the COVID-19 pandemic – a review of research, K.Hajder, Ł. Donaj, T. Herzog (eds.), Logos Verlag Berlin GmbH 2023.
- W. Adamczyk, The Impact of the COVID-19 Pandemic on Changes in the Media Market and Information Pluralism, [in:] J. Skrzypczak, O. Pérez de la Fuente (eds.), „Lessons for Implementing Human Rights from COVID-19. How the Pandemic Has Changed the World”, Routledge 2025.
- D. Narożna, Media w polityce informacyjnej. Casus polskich uniwersytetów publicznych. Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2019.
- R. Kowalczyk, Zarys teorii czasopisma regionalistycznego. Studia i szkice na przykładzie Polski, t. I, Poznań 2023.
- R. Kowalczyk, Zarys teorii czasopisma regionalistycznego. Studia i szkice na przykładzie Polski, t. II, Poznań 2023.
- R. Kowalczyk, Zarys teorii czasopisma regionalistycznego. Studia i szkice na przykładzie Polski, t. III, Poznań 2024.
- R. Kowalczyk, Zarys teorii czasopisma regionalistycznego. Studia i szkice na przykładzie Polski, t. IV, Poznań 2024.
- Piechocki M., Wyszyński J., (2020), Indicators of Populist Discourse in News Tickers on Wiadomości TVP1, [w:] Populist Discourse in the Polish Media, Poznań.
Konferencje naukowe organizowane przez Zakład:
Cykliczne konferencje pod nazwą „Poznańskie seminaria teorii i praktyki mediów”, w których ramach zorganizowano do tej pory cztery spotkania: „Wolność mediów – doświadczenia przeszłości, wyzwania przyszłości” (26 listopada 2012), „Media lokalne i regionalne w Polsce” (11 stycznia 2013), „Gazetka szkolna jako źródło informacji nie tylko szkolnej” (18 czerwca 2013) oraz „Wielkopolska w Europie regionów” (6 grudnia 2013).
- M. Piechocki, Estymacja skuteczności działań sponsoringowych i lokowania produktów z wykorzystaniem rozwiązań technologicznych automatyzacji procesów akwizycji, przetwarzania i wartościowania ekspozycji marek i produktów w przekazach medialnych. Grant badawczo-rozwojowy przyznany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, Poddziałanie 4.1.4; wnioskodawca: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o.o.). Czas trwania: 2019-2022. Funkcja: Koordynator prac badawczych w zakresie metodologii kwantyfikowania i wartościowania przekazów medialnych.
Pracownicy Zakładu
prof. dr hab.Ryszard KowalczykKierownik Zakładu
prof. UAM dr hab.Wojciech Adamczykprofesor uczelni
prof. UAM dr hab.Marcin Piechockiprofesor uczelni
prof. UAM dr hab.Dominika Narożnaprofesor uczelni
drRyszard Ćwirlejstarszy wykładowca
mgrStanisław Wrykstarszy wykładowca
mgrRadosław Męczykalskiwykładowca
mgrWanda Wasilewskawykładowca
mgrHubert Antokolskidoktorant